Iets over mode, stijlen en zelfkennis

Ze heeft altijd goed geweten wat ze wou, die Mona van mij.
Een sterk karakter, een eigen wil.

Tijdens onze ochtendwandeling naar school passeren we dagelijks de etalage van Raaf en Vos.
Toen Tine deze sneakers uitstalde, zag ik iets gebeuren op het gezichtje van Mona.
Begeerte, euforie?

Haar puppy-ogen keken me aan en zonder woorden begreep ik haar.
Eerlijk? Het duurde even voor ik er kon aan wennen.
Ik ben dol op glimmende lakschoentjes in vrolijke kleuren.
Ik maak meisjesachtige jurken in frisse kleuren.

Daar passen deze sneakers niet op. En toch kreeg ze haar zin.



Want hoe kan ik nu een kind tegenwerken dat een eigen smaak ontwikkelt en zo zeker van haar stuk is?

Ze trok ze aan en ik zag de magie. Ze stapte anders, zelfzekerder. En plots zag ik een schoolkind, sportieve Mona.


Ik kroop samen met haar in de zetel met wat vakliteratuur
Samen bladerden we, zochten we naar haar stijl en vonden iets wat ons beiden kon bekoren. 



Binnenkort kruip ik dus opnieuw achter de naaimachine en dan maak ik stoere meisjeskleding in Mona-stijl.
En Emma? die houdt nog steeds van frulletjes, bloemetjes en kleurtjes en is blij met alles wat ik voor haar uitkies. Lakschoentjes incluis.



Reacties

  1. Zalig, ik wou dat mijn moeder vroeger ook zo was: niets dat bij je nieuwe schoenen past? Kom, we vullen gewoon je kleerkast aan! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een sterke meid, die Mona van jou! Maar ik vind de schoentjes wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar, een kind met een eigen willetje, een stijl die niet mama's stijl is. Ik pak het hier wel niet zo systematisch aan, waardoor het kind er -na heel wat discussie en een finale 'je m'n fou' van mij- meestal als een zigeuner bij loopt: alle stijlen door elkaar. Ze houdt heel erg van schreeuwerige H&M-outfits, wat ik ronduit lelijk vind. Maar zij er loopt er mee aan, dus af en toe mag ze zo iets kiezen.
    Je kinderen zijn je kinderen niet, ze zijn de pijlen op je boog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd! Ze zoeken hun weg, hé. Ook al doet het soms zeer aan jouw eigen ogen :-)

      Verwijderen
    2. "Je kinderen zijn je kinderen niet", mijn man las het voor bij de doop van onze kinderen (het is van Kahlil Gibran). Als ze weer eens iets uitgehaald hebben, zeggen we het wel eens ter opbeuring tegen elkaar. Gelukkig zijn onze kinderen onze kinderen niet...

      Onze dochter kiest ook haar eigen weg. Ze roloogt bij rokjes en jurkjes. Een heel herkenbaar verhaal dus. Ben benieuwd wat je voor je sportieve dochter gaat maken.

      Verwijderen
  4. Knappe Mona! Je maakt me ongelofelijk benieuwd naar de volgende outfits.
    Zo werk ik me momenteel uit de naad voor Tuur, die absoluut vleermuis wil zijn met carnaval. Elk ander voorstel werd meteen afgewimpeld. Maar ik ben ook van mening dat we hen de keuze moeten laten (binnen bepaalde perken :) ), en dat zelfs moeten aanmoedigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zeg nu zelf, eens iets nieuws naaien is nog zo erg niet, hé :-)

      Verwijderen
    2. Absoluut niet, moest het niet zijn dat ik me de laatste dagen nogal futloos voel. Ik probeer dat laatste beetje energie 's avonds bijeen te vegen voor de vleermuis. Alles voor een contente zoon he.

      Verwijderen
  5. Wat leuk, zo'n twee verschillende dochters! ik vind die sneakers geweldig en ben heel benieuwd naar de outfit die je daar bij gaat maken. Ik zie al iets in mn hoofd wat heel mooi,sportief en toch heel meisjes (vrouwelijk) is...benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig, heel lastig soms sterke willetjes! En ook mooi en goed. En wij leren daarvan zooooo flexibel te zijn... ;-) #mylessontolearn
    ik ben benieuwd naar de nieuwe Monagarderobe, succes!
    groetjes, mio

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mona is de max! Ze heeft een heel goede smaak qua schoenen en ik vind het wel leuk dat ze wat eigenwijs is. Heel benieuwd naar wat je gaat maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aaaaah, ze worden snel groot he :) Mijn moeder kon vroeger ook moeilijk accepteren dat ik liever een halve jongen was, maar toen ze zich daar uiteindelijk bij neerlegde, werd onze band des te sterker! Ze heeft een goede smaak, die Mona van jou!

    http://kellyjadestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mona ... zalig vind ik het om te lezen dat ze zo goed weet wat ze wil in haar eigen sportieve stijl ... en dat Emma toch ook haar eigen stijl wil behouden ;-) Een tweeling ja, maar net zoals twee andere zussen, gewoon zichzelf ... Ik heb hier ook een eigenzinnige zoon rondlopen hoor ... maar dat sterke karakter uit zich heel vaak ook positief, eenmaal hij zijn zinnen op iets gezet heeft, gaat hij er ook echt voor, een doorzetter eerste klas ! (hij zal het nog ver brengen, denk ik dan ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt benieuwd! Onze oudste zit al in het 4de en blijft ten voeten uit een jurkjesmeisje. Wie weet, verandert dit binnenkort en kan ik bij jou weer eens inspiratie op doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze zijn edht heel leuk!! ik ben benieuwd wat voor outfit dat gaat worden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mmmm, hebben ze die schoentjes ook in maat 40?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ikzelf heb ook 2 verschillende dochters; de jongste (8) is echt nog 'girly' en houdt van kleedjes, frullen, vrolijke kleurtjes. De oudste (10) houdt van stoere meidenkledij. Ik weet niet altijd goed wat dat inhoudt en wat ik voor haar kan maken, dus ik volg je blog, wie weet breng jij me op ideeën!

    Groetjes,
    stikplezier.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zijn dat niet jouw foto's bij bkids? http://bkids.typepad.com/intro/2013/02/shoes-shoes-and-more-shoes-from-raafvos.html

    Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo tof dat ze zo verschillend zijn, die meisjes van jou! En een extra uitdaging voor de mama. Nu ben ik vooral benieuwd naar die tijdschriften: daar zou ik precies ook wel in willen bladeren. Koop je dat zo? Online?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. An, ik bracht die mee uit Parijs als ik naar de beurs ging.

      Verwijderen
  17. Mona weet goed wat ze wil, dat is toch wel heel positief.Toffe schoentjes!En hoe jij kan naaien vind je wellicht een heel gepaste outfit voor haar, ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 't is gek hè, als één van de twee opeens iets heel anders wil. Maar wel goed voor de persoonlijke ontwikkeling.
    En wie weet, misschien is het een voorbode - wil de ander ook zulke scooenen.... (zo gaat het bij ons ten minste met de tweelingdames)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk he die gastjes. Mijn oudste is jammer genoeg niet zo een fan van zelfgemaakt, maar hij heeft wel smaak én is héél trendgevoelig, altijd al geweest eigenlijk...(is wel nadelig voor de portemonee)..De kleinste man, die kan ik gelukkig nog meester.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ojeeeeeeeee, elke dag passeren aan Raaf en Vos ! Dangerous :-)))
    Jij bent gewoon een über-mama !!!
    an
    aka : jace-did-it.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  21. geweldig toch dat ze al goed weet wat ze wil; soms waarschijnlijk ook frustrerend hihi :)

    je kan nu gewoon lekker twee soorten kledij maken! :) uitdaging voor de mama!

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Er loopt op mijn blog een prijsvraag aka giveaway, maar 't is precies een moeilijke vraag. Misschien heeft zo'n creatieve duizendpoot als jij de ultieme tip?
    http://lielebeesje.blogspot.be/2013/01/een-prijsvraag-oftewel-een-soort-van.html

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!