Trechterrokje, handleiding


Teken het patroon
Ik gebruik ruitjespapier om deze schets te maken. De ruitjes zijn één cm op één cm.
1. Meet de taille. (54 cm)
2. Meet de afstand van de taille naar de knie. (32 cm)
3. Teken een rechte lijn (A= A en het stukje E) in het midden van jouw blad. (30 cm, afhankelijk van de afstand van de taille naar de knie.)
4. Teken de lijnen B, C, D(het ganse horizontale lijntje!) volgens de schets.
5. E moet je niet meer tekenen, want dat is een stukje van jouw A- lijn. Bij mij is E 3 cm en de kromming heb ik met de vrije hand geschetst.

Bereken het aantal stukken
In mijn geval werk ik met een taille van 54 cm. Ik heb dus minstens 9 stukken nodig. Ik neem er twee extra. Dat komt op 11.


Teken de stukken op jouw stof en knip ze uit. Hou rekening met een extra naadwaarde!

Zet de stukken aan elkaar.

Als alle stukken aan elkaar hangen, meet je de tailleomtrek. Nu kan je een tailleband knippen.

Werk netjes af en voorzie van een eigen label :-)

Ik ben benieuwd naar jullie creaties!

Reacties

  1. Mooi! Zou dat voor volwassen meisjes ook mooi zijn denk je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor jou wel, Liesel! Jij bent er fijn genoeg voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh zo snoezig! hoeveel bolletjes is de moeilijkheidsgraad? Als ze gaan van 0 tot 10, zal ik nu op ongeveer 1.5 zitten :-) Mijn metekindje van 3 zou er om op te eten mee zijn. En heb je die kleuter bij je nodig om te meten of kan ik dat ook als verrassing in elkaar flansen zonder exacte cm te weten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poppie, ik denk dat je toch beter eens meet. De elastiek in de taille mag niet te los zitten, hé.

    Ik maakte dit rokje als eerste model voor ik moeilijkere dingen maakte. Gemakkelijk dus.

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. merci griet! 'k ga het zeker proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga het ook proberen, voor mezelf :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,
    Amaai heel leuk dat je dit postte op je blog. Echt iets waar ik heel erg naar uit kijk om te proberen.
    Groetjes,
    Kaatjeto

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind dat toch knap hoe jij dat zelf 'uitvindt'!
    Sjiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, dat ga ik zeker eens proberen voor dit volwassen meisje :-)
    Nog een paar vraagjes vooraf...
    heb je een rits gebruikt voor de sluiting, of 'gewoon' elastiek?
    Hoe bepaal je eigenlijk de lengte van C ? En moet ik daar dan alvast wat wijder gaan ivm de heupen die ik wel heb en een meiske in maat 116 niet?
    Ik hoop dat je me wat tips kunt geven, ik vind het rokje zo mooi, en dan die donkerblauwe band onderaan...

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat valt het prachtig klokkend! Oh kon ik toch maar beter naaien...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Wiek. Ik heb het al gemaakt met B wat breder omdat ik dan minder werk had, maar dan valt het niet meer zo mooi. De lengte van C mag ook niet te lang zijn omdat het anders tijdens het stappen raar trekt. C is tot net boven de billetjes.
    De tailleband heb ik gemeten als het rokje af was en daar een elastiek in gestoken. Natuurlijk kan het ook met rits, maar bij kleine meisjes moet dat rokje snel op en af kunnen als ze naar toilet gaan.
    Ik moet zeggen dat ik geen idee heb of je dit voor onze maten kan maken. Als je rekening houdt met de tips hierboven, zie ik geen probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga er vanavond (met een glaasje wijn) maar eens over nadenken en wat schetsen... Ik zal erover schrijven.

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, Wiek, Jij woont wat ver zeker? Anders zag ik dat wel zitten om dat samen eens te doen :-) wijn drinken en nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!