Het zit er op.

Ik was blij dat de zon scheen deze middag. De grote donkere glazen op mijn neus verborgen (gedeeltelijk) mijn tranen.
Als ik me niet had ingehouden, dan was ik verloren geweest.
Wat een emotionele dag!
Emma en Mona verlieten samen de kleuterschool. Een laatste keer rijden naar dat gezellige plekje. Een laatste keer genieten van de zorgeloze kleutertijd. Naar het schijnt veranderen kinderen erg in de loop van het eerste leerjaar. Hoewel zij het wel zijn, ben ik er nog helemaal niet klaar voor om hen groot te laten worden. (Zou een zwaar blok op hun hoofdje helpen?)



In de klas kregen de meisjes hun diploma van de juf met een laatste knuffel en een persoonlijk woordje.





In een rij, voorzien van hoedje en een statig muziekje, liepen onze grote derdeklassers de speelplaats op.







En wat had een voorzienige juf op de vensterbank gezet? ;-)


En toen renden ze onbezorgd de vakantie in.

Reacties

  1. Het doet inderdaad waarschijnlijk een beetje pijn! Maar het zijn echt heeel erg mooie foto's! een leuke herinnering! :) liefs Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontroerend! Allemaal niet teveel bij nadenken, bij die veranderingen, gewoon genieten van elk moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oo ik moet in september naar het middelbaar en dat is echt ook heel emotioneel zene !
    maar emma en mona gaan dat heeel goed doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, Marie, voor jou is de stap ook heel groot! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh, ik ken dat gevoel zo goed. Dom he.
    Geniet nog van je nog-net-kleutertjes. Over een paar maanden lezen ze al!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die van mij heeft 2 jaar in 1 gedaan dus hier gaat het dubbel snel. Ik probeer er alvast zo weinig mogelijk bij stil te staan want anders zouden die tranen ook komen hoor ;-)
    En eerlijk, ik kijk ook wel uit naar dat 1ste leerjaar, zo'n mooi jaar waar ze leren lezen en schrijven dat is toch ook wel iets om naar uit te kijken, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh, snifsnif! Toch vreemd hé dat moeder zijn, je huilt als ze naar de kleuterschool gaan en je huilt als ze terug vertrekken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik begrijp je gevoel, ik ga zeker een traan laten als onze laatste kleine pruts gedaan heeft met zijn kleutertijd. Gelukkig staat hij nu nog maar aan het begin van zijn kleuterzijn;) Maar ik vind het eerste leerjaar ook wel een heel fijn jaar om kindjes in te hebben (ze zijn dan toch nog graag af en toe een kleuter hoor), dat echt 'groot' worden, heb ik pas gemerkt vanaf het derde leerjaar... Maar ook dat heeft dan weer zijn charmes (als ze niet al te erg pre-puberen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan mij echt vinden in jouw tekst. Ik heb het ook 'redelijk' moeilijk met het feit dat Valentine nu kleuter-af is.

    Omdat ik er ook maar ééntje heb, is die periode nu voor mij ook definitief afgesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf een bompie zit hier met de krop in de keel naar die aangrijpende reportage te kijken. Ons kleintjes die groot worden en wij oud. Het is de gang van het leven. BP

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, Soraya, we zitten in hetzelfde schuitje. :-)
    Elisanna, ik zal er wel van genieten als ze weer wat bijleren en heel trots zijn, maar tweelingetjes zijn altijd meteen van alles in één keer af. Pff

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo een mooi moment.
    Maar het eerste is echt leuk.
    Ze leren er zoveel. Een andere tijd en andere mooie momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting. De juffen slikken ook hun traantjes in, al die lieve kindjes die naar 't eerste vertrekken... Maar uw dochters gaan dat zeker geweldig doen! Als ze zelfs maanden op voorhand al met de schrijfletter beginnen...

    PS: En die dochters van u sluiten hun kleutertijd af in de mooiste jurkjes van de klas!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. allemaal goed en wel maar had de juf nu de achterkant van de bierviltjes afgeplakt met een kleurig papiertje of de kindjes deze laten overschilderen dan leken de kleintjes geen alcoliekers ;-)
    (maar geen bleitoog die daar om maalt, haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha, en ik maar denken dat ze dit soort graduation ceremonies alleen maar in de VS doen. :-)

    Een hele fijne vakantie toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ohhh Kan mij voorstellen dat dat een emo dag toch is hé.... Ze zien er allesinds heel flinke, vrolijke meisjes uit!!! Fijne vakantie gewenst aan Emma en Mona!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, wat een emotioneel moment lijkt me dit. Wat ben ik dan blij dat we hier van 4 t/m 12 jaar in hetzelfde gebouw zitten. Al heb ik ook moeite met iedere sprong/stap van de kinderen....
    Geniet van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. amai dat is slikken, zo'n twee lagere schoolkinders in spe in ene keer. hun kleedjes zijn kweenioeschoon. weeral.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En ik krijg het al moeilijk met het groot worden van mijn babysitkindjes wat moet dat dan wel niet zijn met je eigen kinderen!? Proficiat aan de meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een emotioneel logje! Ik kan er wel inkomen ook al zijn wij nog zover niet. Dat loslaten is steeds zo moeilijk ook al zijn we zo blij met elke nieuwe stap. Daarom zullen we wel moeders zijn zeker. Een fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oooh, ik laat zelden tot nooit tranen van emotie maar ik denk dat mama zijn daar toch iets aan verandert. Ik had net nog een gevecht met Liv in bad en dacht met heimwee terug aan de tijd dat ze vrolijk verwonderd naar de waterstraal zat te kijken en elke vlieg lachend met haar ogen volgde. Een zwaar blok, ik heb dat genoteerd! Proficiat, kleine grote meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh, ik zou het ook moeilijk hebben hoor! Maar hier hebben we nog een jaar kleuter-tijd voor de boeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik krijg hier een krop in mijn keel....toch proficiat met je grote meiden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ze worden zo snel groot he ! En het eerste leerjaar is een grote stap ... Maar wat me ook opvalt in je blogje : die juffen zijn toch fantastisch he ! (daar kunnen wij hier van meespreken). Ik pinkte ook traantjes weg bij hun afscheidwoordjes aan onze jongens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Amai, wat een klein klasje zeg! En de juf ziet er superlief uit, hele mooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prettige vakantie Emma en Mona. Geniet ervan. En dat eerste leerjaar is reuzeleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. En ik heb het elk jaar een beetje 'lastig' met het afscheid nemen van de juffen en de klasgenootjes en ... Hier gaat de oudste nu naar de derde kleuterklas gaan en ik heb me gisteren ook afgevraagd hoe ik dat afscheidsmoment volgend jaar ga doorkomen... Ik ben zo'n emotioneel mens he... Niet te doen...

    Maar inderdaad, ze hebben wel afscheid genomen in stijl he. En ze zullen dat zeker en vast goed doen volgend jaar!

    Groetjes,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!