Rok Olivia

Ik gooi hier speciaal voor jullie een idee op het net: "Wat te doen met restjes stof"

Ik knipte 12 gelijke stroken stof uit mijn restjeshoop en maakte er dit rokje mee.


Overlock de zijranden of zigzag.


Stik de stroken aan elkaar. Denk eerst na over de volgorde.


Strijk alle naden netjes plat.

Vouw het rokje. De strook die je aan de binnenkant wilt, vouw je dubbel. Leg de naden netjes op elkaar en stik er net naast. Zo zie je geen stukje van de binnenstof.


Vouw weer open en strijk de plooi open.

Doe dat met alle plooien.

Je krijgt nu dit:


Stik de zijkanten aan elkaar. En werk de bovenrand af met biais. Ik gebruikte satijnbiais.
En stik aan de achterkant van het rokje twee knoopsgaten voor de elastiek. Stik die die tegen de bovenrand.


Vouw de bovenrand naar binnen en stik vast.
Werk de tailleband af met knopen en knoopsgatenelastiek.


En merk dan dat je het rokje te klein hebt gemaakt voor je eigen dochters omdat ze nu wel echt gegroeid zijn!
Ik zocht een ander meisje dat bereid was op de parking van de dansles het rokje Olivia te passen en er mee te poseren.





De maten:

  • 110-116: een rechthoek van 12 cm op 36 cm
  • 122-128: een rechthoek van 14 cm op 40 cm
Hoe kom ik aan die getallen?
Het eerste is de breedte van de strook. Meet ruim rond de heupjes of het dikste deel van het lichaam. Dan heb je bv 60 cm. Dat zijn 6 stroken van 10 cm. Plus de naadwaarde langs elk kant, dus 12 cm. Je knip dubbel zoveel stroken omdat de helft weg zit in de plooien. In totaal 12 stroken, maar de breedte van zes stroken (min naadwaarde) geeft je de maat van de heupjes los gemeten.

Het tweede getal is de roklengte met vier cm voor het omzomen en 10 cm voor de tailleband.







Reacties

  1. Superidee! Werd gepind voor Ik recykleer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi rokje! Hoe kom je er toch altijd op...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat heb je een geweldige stofjes gebruikt! echt heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee!! Ga het zeker eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je wist wel al dat ik fan ben zeker? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ik was me aan't afvragen wat ik met mijn restjes kon doen. Dit dus. Heel mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof! Ik heb net ook een stoffenrestenprojectje gemaakt, ook stroken, maar als resultaat geen rokje....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo tof gedaan! Ideaal ook om restjes te verwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je vertelde er gisteren al zo enthousiast over, dat kon niet anders dan mooi zijn. En zie, hoe prachtig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw wat een super idee om restjes te verwerken!! knap gedaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit ga ik direct proberen, bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit ga ik direct proberen, bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ma zo super weer !

    Zal ik eerst eens beginnen aan mijn stofjes opwerken, dan heb ik ineens ook restjes ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fantastisch idee! Zal ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super gedaan! knappe meid met een knap rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Woooow, prachtig gewoon. Daar zou je gewoon stof voor gaan kopen als je niet genoeg restjes hebt.

    Ik probeer morgen een haarband te maken.

    Ik blijf je volgen!

    Anja
    http://sterretje-sam.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goed idee voor de restjes. Mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helemaal goed idee zeg!!! Daar kan ik wel wat mee. Er zijn altijd genoeg stofrestjes op voorraad. Bedankt voor de duidelijke beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hmmmmm... ik broed ook op restjesverwerking, maar heb geen dochters. Anders: knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk project om van je restjes af te komen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Humhum, op het eerste zicht vind ik het rokje an sich er nogal vreemd uitzien ter hoogte van de tailleband,...Op het model ziet het er normaal uit al zit de tailleband daar natuurlijk wel verstopt onder het truitje. Die dikke knoop langs de binnenzijde van de tailleband zou ik misschien ook kleiner voorzien. Het valt te proberen en restjes zijn er genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk idee met schitterend eindresultaat!

    groetjes,
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De tailleband valt reuze mee. Eigenlijk is een boordstofband dikker.
    Je kan natuurlijk de tailleband vervangen door een losse. In één stofje. Geeft nog extra kleur. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super idee! Ik heb hier nog een bomvolle lapjesmand, dus stofjes genoeg. Staat op mijn to do-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Superleuk idee, rokje voor mijn dochter gemaakt naar jouw voorbeeld, wat denk je? Ook te krap... Niet goed opgemeten, dus nu aan het corrigeren, maar het wordt wel een heel leuk rokje! Dank voor het idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Domme vraag misschien, maar als je de stukken die binnenin komen dubbelgevouwen hebt en dan langs de naad naait, dat is dan toch maar het eerste stuk, bijvoorbeeld de 10 cm die tailleband worden en eventueel nog ietsie meer. Klopt dat zo? Stukjes zijn hier in elk geval al geknipt en op volgorde gelegd. Als mijn rokje half zo mooi wordt als dat van jou, ben ik al erg blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Griet, bedankt voor deze duidelijke beschrijving van dit leuke rokje. Ik heb hem gemaakt voor mijn nichtje, weliswaar van restjes stof maar dan wel van maar twee soorten. Ik vind hem erg leuk geworden en hopelijk m'n nichtje ook ;)
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!