Handleiding stolpplooirokje



Ik maakte dit rokje op het gevoel. Ik heb geen wiskundige berekeningen over hoeveel stof je nodig hebt. Daarvoor moet je bij Mme Zsazsa zijn.
Ik ben volledig autodidact, dus als jij betere technieken kent om het rokje te maken, mag je ze met me delen.

Hier gaan we!




Ik gebruikte een breedte van 4 keer de taille. Dan heb je wel wat overschot, maar dan gaat het rokje langer mee. Je hebt wel drie keer de taille nodig voor al die plooitjes.
De lengte van de stof is de lengte van de taille tot de knie, of iets daarboven.








De tailleband is evenlang als het resultaat van stap 3. De hoogte kies je zelf. Je vouwt hem dubbel en hebt nog wat naadwaarde. Ik denk dat 10 cm wel mooi is.



















Als laatste zoom je de beide rokjes om en zoek je een lijfje om het rokje te laten draaien.

Ik ben benieuwd naar jullie resultaten en ik heb graag een link naar deze post als je er zo eentje maakt.



NOOT! MAAK DE VOERINGROK WAT RUIMER EN RIMPEL DE STOF NET ALS DE BUITENROK

Reacties

  1. Als ik ooit nog eens tijd heb ... hij staat in elk geval op mijn lijstje. Super rokje en duidelijke tutorial, awel merci ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waw zo'n superhandleiding. Doet het heel eenvoudig lijken, net wat ik nodig heb :-). Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst jouw huisje afwerken en de kindjes eten geven. En dan NAAIEN!!!
    Ik kijk uit naar jouw resultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw, duidelijk uitgelegd! Zal nog niet direct voor mij zijn om er aan te beginnen, maar ik hou het in gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Chique!
    Ik maak zo ook de rokjes voor Yane en zo passen ze inderdaad altijd perfect, met die verstelbare elastiek. Alleen leg ik allemaal kleine plooitjes. Maar die stolplooien zijn erg mooi, ga ik zeker ook eens proberen. Bedankt voor het idee!
    Het enige dat ik anders doe: ik leg in de voeringrok ook plooitjes, zo staat het rokje nog wijder (ik vind dat wel mooi).

    Ik kijk al vol spanning uit naar je volgende winter-creatie(s)!

    Ik heb even gezocht voor een fotootje:
    http://yanem.blogspot.com/2010/07/turkije-antalya-lara.html
    En dan op de 8ste foto heeft ze zulk rokje aan. Sorry, maar ik heb voorlopig geen duidelijkere foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci merci merci! Ik maak er één van zodra ik terug ben uit congé payé. Maar ik vrees dat ik wel eens een hulplijn zal nodig hebben, dus hou je klaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje, zo lijkt het wel te doen. Mooi hoor! Ik denk dat ik me er ook maar eens (ooit) aan ga wagen. Is het knoopsgatelastiek trouwens 1 lang stuk en heb je het nog vastgenaaid voor de zekerheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap uitgelegd, Griet! Heel duidelijk. En weer een supermooi rokje. Zalige stof hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vroeg me al af wat ''stolp plooitjes'' waren, tja, ben niet goed met naaitermen, stikken is bij mij rijden (met naaimachine)!

    Het ziet er wel leuk uit!
    Liefs, Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  10. merci hoor! zo duidelijk!! zal ik zeker eens maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lien, ik heb het knoopsgat laten naaien door mijn naaimachine en gaf als maat, de breedte van de elastiek op.
    Ik heb dat niet extra verstevigd, want ik denk niet dat het nodig is.
    Fleur, voor stolplooitjes plooi je een keer naar links en een keer naar rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo jammer dat ge zoveel stof nodig hebt voor zo'n plooirokske... ik heb alleen lappen van 1m liggen en dat is helaas niet genoeg voor 4 x mijn taille-omtrek :-)
    Wel een héél duidelijke handleiding! Misschien gebruik ik ze wel eens voor een smaller vrouwpersoontje dan ikzelf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk Ella dat het maar goed is dat je niet genoeg stof hebt, want voor volwassenen past dit niet echt. Het staat nogal wijd op plaatsen waar wij liever niet breed zijn :-)
    Ik denk dat het leuke effect ook verdwijnt als dit model te lang gemaakt wordt. Hoe korter, hoe leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ga ik zeker ook eens proberen! Ik zou alleen de zoom onderaan al stikken voor ik alle plooien erin leg, dan gaat dat vlotter denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lila, dat omzomen gaat heel gemakkelijk, hoor. En als je eerst omzoomt, dan komt het misschien niet mooi uit als je het rokje dicht stikt aan de zijkant.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi zeg! Als ik terug achter mijn machine raak (nu lukt het even niet fysisch en in het begin van de herfst zal ik er vermoedelijk even weinig tijd voor hebben...), maak ik zeker eens een rokje met jouw handleiding! Het rokje van Mma Zsazsa was hier slechts kortstondig een succes, maar wordt het in de toekomst hopelijk toch opnieuw... Onze kleine meid besloot namelijk begin juni een "scheut" te krijgen in de lengte, maar niet in de breedte. En het rokje was toen echt nog niet lang ervoor af...Nu zakt het zakje van Mme Zsazsa dus onherroepelijk af. Maar het rokje bij jou heeft een elastiek, dus veel interessanter voor langdurig gebruik bij kindjes die volop in 2 richtingen "scheuten" krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze ga ik zeker ook in Fien haar wintercollectie steken! Bedankt voor de duidelijke uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig! Jij bent écht op een sneltrein gesprongen! Ik denk dat ik me binnenkort ook eens aan dit modelleke zet, al zijn de naaikriebels even verdwenen met de zon (of met de Gentse Feesten), hier...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. OOh Griet, mooi! Dat zal meteen het eerste rokje zijn dat ik ga maken tegen dat Elise kan stappen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. dank je voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. sterk!En zonder rekenen. Daar hou ik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wanneer je er even doorheen scrolt is het zo klaar... maar hoe gaat dat ik het echt...
    Ziet er goed uit - leuk - zo stap voor stap.
    Bedankt,
    Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel erg leuk! Super om zelf dingen te maken voor je kinders :) Mijn moeder deed dat vroeger ook altijd bij mij, super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super! Deze wordt hier zeker ook gefabriceerd. Merci voor de uitleg.
    Beide versies zijn prachtig...beide stofjes liggen bij mij ook op de 'winterstapel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat maak jij toch een super-mooie dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat super, helaaaaaas ik heb alleen maar zonen. (gelukkig ben ik tante van 2 leuke meisjes)!
    Dus dat rokje ga ik zeker maken!
    Groet Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oh, dit is echt prachtig. En eenvoudig. En als ik me haast heb ik voor 4-keer-de-taille nog niet eens zo veel stof nodig voor mijn 17-maander. Dus of ik maak voort, of het kind gaat op dieet. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi, en goed uitgelegd! Ik ga dit zeker ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik ga er straks eens aan beginnen se. Met zo een duidelijke uitleg moet dat lukken !!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb onlangs een plooirokje gemaakt met jou beschrijving. Foto staat op mijn blog. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. wat een leuk rokje, Toevallig net vandaag een vergelijkbaar rokje genaaid uit mijn hoofd, maar zonder rits & verstelbare taille, volgende keer zal ik het volgens jou beschrijvingen doen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Misschien een stomme vraag, maar hoe zit dat juist met een knoopsgat naaien aan de binnenkant van de tailleband?
    Die ziet er toch helemaal af uit op jouw foto, stik je dan niet tot aan de buitenkant van de rok ook?

    (beetje late post, hopelijk komt er nog reactie want alle tips zijn welkom voor dit naai 'bleu-ke'

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bedankt! Ik maakte m'n eigen variatie http://wp.me/pK2DW-gy

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!