Primeur

"Nieuwe collectie" hangt in vele winkels voor de ramen.
Vermiljoen heeft geen etalage, maar wel een nieuwe collectie.
Het was heel moeilijk kiezen, want er zitten pareltjes bij.
Binnenkort in de webshop.

Dit regenstofje heeft zo'n mooie kleuren druppels en diepblauw. Ik kon het niet laten liggen.







Het is een rokje met een brede tailleband, achteraan voorzien van een verstelbare elastiek. Er komen twee lagen onder. De onderste laag bestaat uit twee stroken. De onzichtbare strook is gemaakt uit een effen katoentje.
Het rokje staat heel wijd en zwierig. Er kroop dan ook één meter stof in...





Zelf maken?

Voor maat 110-116-122:

NOOT: Ik reken geen extra naadwaarde meer bij. Deze maten volstaan. Werk de randen af met de overlock of met een zigzagsteek.
NOOT 25/07: aanvulling: maten in aangepaste kleuren.
  1. tailleband: h 12 cm b 68 cm, h 12 cm, b 68 cm. Twee keer knippen
  2. buitenrok: h 22 cm, b 65 cm, h 26 cm, b 65 cm. Twee keer knippen
  3. binnenrok:
  • A effen stof: h 16 cm, b 65 cm, h 18 cm, b 65 cm. Twee keer knippen
  • B onderste boordje: h 8 cm, b 100 cm, h 10 cm, b 100 cm. Twee keer knippen.
Werkbeschrijving:

1. Tailleband
Naai de twee stukken tailleband aan elkaar (Aan de langste kant.). Je hebt nu een grote rechthoek.
Plooi de stof met de goede kant naar binnen. Strijk. Vouw je tailleband in twee en bepaal waar je knoopsgaten moet maken voor de verstelbare elastiek. Naai de knoopsgaten. Naai een strook waar de elastiek doorgetrokken wordt.
Wil je een rits? Naai dan een rits in voor je de tailleband sluit. Ik denk dat een rits niet echt hoeft. De meeste kindjes krijgen de tailleband zo over hun billen, dankzij de elastiek.


2. Buitenrok.

Stik de twee delen met de smalste kant aan elkaar. Maak een koker. Werk de randen af met de overlock. Zoom de onderkant om. Telkens één centimeter omvouwen, strijken en stikken.
De bovenste rand rimpel je.

3. Binnenrok.

De binnenrok bestaat uit twee delen. Maak van beide delen een koker door de smalste kanten aan elkaar te naaien. Werk de randen af met de overlock. Zoom de onderste rand van de smalle strook om. Telkens één centimeter omvouwen, strijken en stikken.
De bovenste rand rimpel je. Verdeel de gerimpelde rand over de onderkant van de effen rok en naai aan elkaar. Strijk.
Rimpel de bovenrand van de effen rok.

4. Naai de binnenrok en de buitenrok aan elkaar. Zo komt het gerimpelde stuk niet meer los.
5. Naai de rokken aan de tailleband. Ik stak er een paspel tussen. Dat is werk voor gevorderden.
6. Naai twee knopen vast en rijg de elastiek door de koker. Ik stikte nog eens fijn boven de rand van de paspel en stikte bovenaan dicht tegen de rand van de tailleband.

Je dubbelrokje is klaar.


Veel succes!

Reacties

  1. ziet er leuk uit! ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat blauwe stofje is echt wel heel mooi! En het rokje ook, de dochter staat er prachtig mee.
    Een vraagje: als je een rokje maakt, voor de winter, dus te dragen met broekkousen eronder, welke voering gebruik je dan? Gaat gewoon katoen niet 'omhoogkruipen' als je daar broekkousen onderaan hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat ze daar leggings onder dragen. Als het onderrokje breed genoeg is, kruipt dat niet omhoog, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo weggelopen uit de nieuwe filou & friendster... Vanaf nu in de winkel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, Griet! Er komen inderdaad prachtige stofjes aan.

    En die Kleine Adam, dat is puur jeugdsentiment. Dat speelden wij nog eens na op een schoolfeest en dit weekend stond ik er mee in mijn handen, maar ik legde het terug. Spijt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tis weeral prachtig en joepie, een tutorial erbij :-) Ge zijt fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik val in herhaling: maar MOOOOOI!!!!! Jaloers dat ik ben op uw kunnen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan helemaal begrijpen dat je dit stofje niet kon laten liggen. En wat een leuk model. Ben helemaal gelukkig met de handleiding. Moet het alleen even iets aanpassen want mijn kleine meid heeft maat 92.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel mooi modellleken en da's altijd zo perfect afgewerkt hé! Ik heb daar echt bewondering voor!

    Groetjes Soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oon, het is nog ons boek van vroeger. :-)
    Mama Pluis, meet eens de omtrek van de heupjes. Tel dar wat centimeters bij en je kent de breedte van de tailleband. Voor de lengte van de rokdelen, moet je wat zoeken met ene bestaand rokje er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe jij dat toch zo allemaal uit uw pols schudt!? Mooi hoor! En de kleuren van dat stofke zijn idd. prachtig. Doen me denken aan dat vogeltjesstofke van in de begindagen van Vermiljoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie stof! En geweldig patroon, dat ga ik zeker onhouden voor mijn kleine meisjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw! Knap!
    Knap rokje en heel mooi stofje. Ik kan zelf ook haast niet wachten tot de nieuwe collectie bij vermiljoen online staat!

    Elisanne, mijn moeder raadde aan om voor kindjes popeline als voeringstof te gebruiken ipv katoen omdat dat een heel soepele stof is. Maar voor volwassenen kan dat niet ivm het blijven 'plakken' aan nylonkousen. Wat het geeft bij gewone broekkousen voor kinderen weet ik niet, maar ik vermoed dat dat geen problemen geeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb eigenlijk al rokjes van Filou gehad met soepele katoentjes als voeringrok en dat bleef niet plakken aan hun kousen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heel mooi. Dit ga ik zeker ook eens maken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig! Heel schoon!
    En ik geef je gelijk, dat stofje kon je niet laten liggen. Héél schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zei het al: maar wil het hier ook nog eens kwijt. Want dit rokje is prachtig. Het stofje geweldig!!
    Ik ben benieuwd naar al dat veelbelovends van Vermiljoen. Benieuwd of ik mezelf zal kunnen inhouden,...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amaai, heel schoon! Dat ga ik hier ook een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. schoon rokske! ' en indrukwekkend dat je een meter stof veel vindt ;) Maar ik maak dan ook nooit kinderkleding )

    BeantwoordenVerwijderen
  20. gij zijt echt niet te doen gij. Het staat nog niet online en jij hebt daar al wat uit gemaakt, en over geblogd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nog een vraagje over die tunnel voor het knoopsgatelastiek: volgens te zien op je foto's stik je gwoon 2 rechte lijnen onder elkaar en blijf je een paar cm van de zijnaad. Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!