Rokje Lotta, patroon en werkbeschrijving

EDIT: Deze versie kreeg een update! Kom zeker kijken op onze pagina.



Je kan dit rokje maken in tricot of in niet rekbare stof. Er is een aparte werkbeschrijving. Werk je met niet rekbare stof, beslis dan voor het knippen hoe je de onderrand wil afwerken. Kies je voor omzomen, knip dan een maat groter. Kies je voor rolzoom of afwerken met biais, dan knip je de gewone kledingmaat.
De tailleband wordt verder beschreven.



Werken met tricot

Taille tot 52 cm ✄ 6 stukken
Taille 52 cm -61 cm ✄ 7 stukken
Taille 61 cm -70 cm ✄ 8 stukken


☞ Naai de stroken aan elkaar met de overlock.


☞ Werk de zoom af met een rolzoom. Zet daarbij de differentieelknop op de kleinste stand. Dan maak je een krullend zoompje.


☞ Maak een tailleband naar keuze. Met boordstof of met een stuk tricot. Ik knipte een strook met een hoogte van 15 cm. In boordstof hangt de lengte af van de rekbaarheid van de boordstof. In tricot meet je de taille en gebruik je die waarde met twee centimeter extra voor de naden.



Werken met niet rekbare stof


Heup tot 52 cm ✄ 6 stukken
Heup 52 cm -61 cm ✄ 7 stukken
Heup 61 cm -70 cm ✄ 8 stukken


☞ Werk de randen af met een zigzagsteek of de overlock.

☞ Naai de stukken aan elkaar met een rechte steek.

☞ Strijk de naden open.

☞ Werk de onderrand af naar keuze. Je kan omzomen, strijk dan een centimeter om en dan nog eens. Je kan ook werken met een rolzoompje. Dat doe je met de overlock. Je kan ook afwerken met biais.

☞ Maak een tailleband. Meet daarvoor de bovenkant van het rokje. Knip een strook stof met een hoogte van 15 cm en als breedte, de maat van de bovenkant van het rokje plus naadwaarde. Stik de tailleband aan het rokje met een elastiek op maat er in. Voorzie eventueel knoopsgatenelastiek om het rokje enkel achteraan te laten rimpelen.


Patroondelen

deel 1
deel 2
Print de 2 bladen af. De streepjes moeten aan elkaar komen. De naadwaarde aan de zijkant en bovenkant staan in stippellijn aangegeven. Meet eens na. Het bovenste rechte lijntje is 9 centimeter, de opstaande zijn vijf centimeter.

Noot:
Ik ben een autodidact. Ik ben zeker dat de maten 104 tot 122 goed zitten. De andere weet ik nog niet zeker.
Probeer je het eens uit? Laat me dan je bedenkingen weten.
Grotere maten zal ik eerst moeten testen voor ik ze publiceer.
Kan je het bestand niet correct afdrukken? (Bij mij verkleint alles een beetje bij het printen :-( )
Mail dan en ik stuur het je door.

Reacties

  1. Dankjewel !
    zal hier zeker eens van pas komen.

    En whow : wat een mooi tricotje.
    Mag ik vragen waar je dat op de kop getikt hebt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Nu nog mooie tricot voor Lilith vinden, en dan kan ik het uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hartelijk dank voor het mooie patroontje.
    Ik zal dit zeker eens uitproberen.
    Was jij gisteren in den beer?
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Briljant! Dank je wel alvast! Deze komt op mijn to-do list.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Weer iets bij om mijn verlanglijstje wat langer te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gratienne, ik was daar inderdaad. Jij ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super de super zeg!! ik ga hem gauw uit proberen.
    gr. janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg bedankt, Griet!
    Ik ga dit patroontje heel zeker eens uit proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh kijk, we moeten helemaal niet dicht bij elkaar wonen om bij jou op scholing te kunnen komen!
    Dit moet me nu toch ook lukken he!?
    Ik ga het zeker eens proberen! Mercikes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker overzichtelijke uitleg, thanks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van harte bedankt voor de uitleg ; ik begin er binnenkort aan (volgrnde week wat extra tricot aanschaffen op het stoffenspektakel in kortrijk). Ik heb wel een klein vraagje ; als ik de stukken aan elkaar zet met de overlock heb ik vaak dat de draad die de stukken aan elkaar naait, te slap aangespannen is en het naaisel dus teveel zichtbaar wordt (begrijp je een beetje mijn vraag) . Hoe los ik dat het best op ??? draadspanning opdrijven ??? Heb je ook een bepaalde voorkeur voor een bepaald soort draad ? Ik heb nu Serafil en ik vind dat dit heel fel rekt en mijn overlocksteek niet strak genoeg is .
    Groetjes , Michèle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Michèle,
    Je moet er altijd op letten dat de draad vastzit bovenaan. Dat hij in de overlock tegengehouden wordt. Het kan ook liggen aan de naaldkeuze.
    Ik werk met verschillende soorten garen en daar heb ik nog geen last mee gehad. Er zijn ook soorten tricot en heel veel kwaliteitsverschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je, ik probeer deze zeker uit. Mijn dochter is groot en draagt maat 134 - 140. Helaas zijn er weinig leuke patronen te vinden in haar maat. Is het moeilijk om zo'n patroon te vergroten?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja en ik dacht dat is precies die mevrouw van Emma en mona. Ik kwam toe (moeder en dochter) toen jij vertrok en ik hoorde van Martine van den beer dat jullie speciaal van Hasselt kwamen.
    Ik ga daar al heel lang naar toe en nu is het een hype geworden dankzij internet.
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hasselt is niet helemaal juist. Eerder Herzele. :-)
    Ik ga daar ook al een poos, maar nu vond ik het wat flauw.
    De schatten zijn snel uitverkocht.
    Volgende keer zeg je gewoon "dag", hé! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk idee! Ga ik zeker eens proberen voor de oudste hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat gaat me niet lukken, maar het is wel een prachtig rokje!!!!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ja dat doe ik. Al zal het moeten lukken dat ik er nog eens ben als jij er bent. Dat stofje van die rode jas van Mona heb ik ook voor ons kleine.
    Zo zie ik al eens hoe het wordt.:-)
    gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij waren met drie op zoek naar meer van die stof. Helaas is alles weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook van mij een dankjewel. Super duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor patroontje !!! Net gemaakt voor m'n dochter van 9 . Halve cm bij gedaan onderaan en maar kleine cm aan de naden gestikt . Het past perfect en is mooi . Heb geen overlock dus onderaan niet zo mooi . Het stofje is dunne soepele wol.
    Bij mij zijn de stukken onderaan wel meer met boogjes , lijkt bij jou rechter . Groetjes , Vicky

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Tof tof tof!!! Dit ga ik zeker eens proberen! bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. er was wel nog stof (geen rood) maar wel zo iets met andere kleuren. Die is nog over. Ik vond het rood ook het mooiste.
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vond die andere wat flets. Rood is toffer. :-)
    Vicky, tof zeg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik maakte het gisterenavond in een niet rekbare stof! Nogal een dikke stof van ikea! Ik denk wel dat het gelukt is! Heb het net mijn zoontje eens laten passen vermits ik geen meisje met maat 86 in de buurt heb! :-)
    Maar ik denk wel dat het beter zou zijn in een soepel stofje.
    Wat ik me afvraag: mijn tailleband is 56cm hoeveel cm moet mijn rekker dan zijn? korter of?
    Ook bij mij is de onderkant meer in boogjes dan bij jou. Lijkt me moeilijk om het dan nog af te werken met biais.
    In ieder geval, ga ik het zeker nog maken. Het was heel snel klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het patroon is uitgeprint, nu tijd vinden om het rokje te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik maakte het in een supersize versie voor grootgebilde mama's en het is heel makkelijk aangepast! 'k ben er superblij mee. nu de dochter ook nog :-) de pop kreeg al een miniversie.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het rokje is af! Leuk patroontje! Ik maakte een 92/98 voor meisjes met maat 86 (/92).

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi,
    Ik kwam op zoek naar leuke patroontjes voor rokjes op jouw blog terecht, en wauw super, om alles erbij te zetten. Eigenlijk was ik op zoek naar een wikkelrokje, maar deze is ook errug leuk. Bij mij is het patroon alleen ook vreselijk verkleint, volgens mij is het nu een poppenmaat. Zou je mij misschien het patroon willen toesturen?

    Ik kan natuurlijk ook nergens een mailadres vinden, dus dan maar zo. ik heb geen blogs, dus misschien kan ik bepaalde info niet zien.
    Groetjes Ciska Dokter
    cissy_76@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  30. bij het printen krijg ik idd ook een net iets te klein patroontje helaas.
    Graag zou ik dus via de mail het patroon van je ontvangen, want ik vind het superleuk het eens uit te proberen! (ik ga even kijken of ik je mailadres hier ergens kan vinden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. barbara Willems11 maart, 2013

    Hallo,
    Is het nog mogelijk om dit patroon via mail te verkrijgen? Super leuk rokje. Het lukt me niet om te downloaden.
    Groetjes
    Barbara
    barbarawillems@live.be

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi, net als Barbara hier boven, wilde ik het patroontje downloaden maar dit lukt idd ook nie bij mij. Als het nog kan gemaild worden, graag ook naar s.goemaere@hotmail.com - merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Het patroon is niet meer te openen. Zou je het ook naar carolientje84@hotmail.com kunnen mailen?
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi, als het nog mogelijk is zou je het patroon kunnen mailen naar josehemmen@hotmail.com?
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo, kan je een rolzoom maken met elke naaimachine? Hoe kan ik dit rokje anders nog afwerken onderaan als ik tricot gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik vind dit rokje erg leuk maar kan nergens het patroontje vinden, hoe kan dat nou? Wat doe ik niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik kan het patroon niet downloaden, het komt er erg klein uit. zou ik het ook toegestuurd kunnen krijgen?
    ien55@planet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb met allebei de downloadprogramma's geprobeerd het patroon te printen, maar dat is niet gelukt. Ik wil het rokje zo graag maken! Wil je het patroon mailen? Veel dank astrid@degoedezaak.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zou iemand dit patroon naar mij willen sturen? Ik krijg printen downloaden ook niet voor elkaar.
    e.e.hoogendoorn@online.nl
    Alvast super bedankt!!!
    dochter (6) heeft al stof uitgezocht. Helemaal zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. kan het patroontje ook naar mij gestuurd worden. Komt helemaal niet ok uit de printer.
    crealiesje@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  41. oh ik zou dit patron heel graag hebben maar bij het printen verkleint het... kan je het mij mailen naar hwiermans@hotmail.com? Vriendelijk dank vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Kan mij iemand het patroontje sturen aub lavaertlaysay1@hotmail.com

    Mvg
    Laysay

    BeantwoordenVerwijderen
  43. zou heel graag ook het patroon willen. is niet zo moeilijk hoop ik. ben net begonnen met naaien voor mijn kleindochter

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo,

    Graag zou ik ook het patroon willen ontvangen.
    Onze dochters zullen erg blij worden van dit mooie rokje.
    Alvast bedankt! apenut01@gmail.com

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!