Breinaalden en een bolleke wol.

De laatste keer dat ik een breinaald vasthad, was om te controleren of de cake van binnen gaar was.
Zelf breien zit er voor mij niet in. Hoe lief de brei-oma's in mijn jeugdjaren ook waren.
Ik kijkt vol bewondering in blogland rond alwaar de mooiste breisels verschijnen. (Sorry voor wie ik niet linkte)

Ik kan het dus niet. En wil het wel leren, maar ik heb geen geduld, denk ik.
Toen ik op de markt aan het kraam van Stoffen Van Leuven passeerde, viel mijn oog op een okergele rol.
Ik vroeg een zuinig half metertje, pimpte dit patroon tot het onherkenbaar werd, sukkelde wat bij het assembleren en was toen wel blij met het resultaat.
Lekker warm en gezellig en helemaal passend bij Mona's haartjes.




De okergele knoopjes passen er perfect bij van kleur.




En zoals je kan zien, werkte ik met een kraag in plaats van een kap en dat omdat er geen stof genoeg was. :-)



Edit:

Als antwoord op jullie vragen.
Stikt dat gemakkelijk? Neen! Je moet echt traag werken en een beetje meegeven om alles mooi te laten uitkomen.
Knipt dat gemakkelijk? Ja. De wol rafelde niet of nauwelijks.
Hoe maak je knoopsgaten? Niet met de vaste functie op mijn naaimachine. Zelfs niet met het knoopsgatvoetje. Ik stikte een rechthoekje met de gewone rechte steek, zigzagde met een kleine zigzag enkele keren en dan nog eens over stikken met de rechte steek. Ik gebruikte deze techniek ook voor het netjes afwerken van knoopsgaten aan de winterjassen van Emma en Mona.

Reacties

  1. Mooi! Wist niet dat je dat zo kan kopen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooi vestje ! en die kleur vind ik super !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw!
    en met kraagje zo veel leuker denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel ergf mooi, zo'n mooi materiaal !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't Patroon onherkenbaar, zeg dat wel ja! Mooi, ik hou van dat kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er heel mooi uit. Die kleur is ook echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Kan je gewoon in zo'n gebreide stof knippen dan? Gaat dat niet direct rafelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow prachtig! en dat van die breinaald herken ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja daar kwam ik laatst dus ook achter! dat je gebreide 'stof' per meter kunt kopen! Ideaal! Ik zou er geloof ik iets mee doen voor in de kerstboom, hmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. knap gemaakt! Ziet er heerlijk uit! welke maat is het?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo schoon zeg !!! Maar zo schoon zou ik het zelf niet echt kunnen breien hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hehe, knap opgelost dat 'niet kunnen breien' probleem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik maakte maat 7 jaar.
    Naja, de stof rafelt niet, hoor. Maar het pluist wel. Alleen niet eenvoudig om twee rekbare stofjes tegen elkaar te stikken en netjes af te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ongelooflijk schoon en dat uit een half metertje! KNap!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een kei-mooi vestje! Geweldig met dat pelske langs de binnenkant. Hele mooie kleur ook. Een sjaal ca va nog, maar een trui daar begin ik ook niet aan, dat duuuurt zo lang, dat breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Moet bekennen dat ik mijn breinaald ook voor de cake gebruik. (En dus niet eens weet waar z'n betere helft is.)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik moet bekennen dat ik mijn breinaald ook slechts voor culinaire doeleinden te voorschijn haal. Ik weet dan ook niet waar de betere helft zich bevindt...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk vestje. Dat okergeel is zo mooi. Knap hoe je het patroon zelf aanpaste.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Supergoed gedaan. En zo spaar je direct heel wat uurtjes uit :-). Want ik kan wel breien maar ik mag zeker niet vergeten om 2 maten groter te breien en dat om te voorkomen dat mijn kinderen er niet meer inkunnen tegen dat ik klaar ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ideaal! Ik zag deze week ook breistof liggen bij de Peeters en vroeg mij af of dat doenbaar was. Ja, zie ik hier en nog schoon ook! En valt het mee om te verwerken?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gingen de knoopsgaten ook gemakkelijk? Is wel mooi geworden ,ik heb dat nog nooit gedaan uit vrees dat het breiwerk zijn steken zou verliezen.
    Groeten ,Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel mooi! Ik wist ook niet dat je dat zo kon kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb ook het geduld niet om te breien dus dit is een superalternatief! En die kleur is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Maar zo mooi! Op de eerste foto leek het een baby-vestje, zeker omdat je sprak over een half meterke :-). Sjiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw, dit vind ik toch wel een erg gaaf vestje!! Ik heb vandaag nog met een oversized gebreide jurk van een paar euro in m'n handen gestaan. Uiteindelijk niet gedaan, maar nu toch wel een klein beetje spijt (breien is aan mij niet besteed..).. Op naar de stoffenwinkel dus..

    Liefs,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. De knoopsgaten heb ik gedaan met de gewone voet. Een rechthoekje gestikt, erover zigzaggen, en telkens opnieuw. Dat ging vlot!
    Hanneke, ik denk wel dat op de rol gekochte wol handiger is.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Amai!!
    Echt zo mooi!!
    Dat is de eerste keer dat ik dit zie!!
    Super gewoon!! Hoe doe je het telkens toch weer!!
    Doe dochters en gustje mogen echt van heel veel geluk spreken met zo'n mama en tante!!
    liefs!
    ine de vis

    BeantwoordenVerwijderen
  28. super resultaat. Misschien een tip, maar wss weet je dat wel. Er bestaan naaivoetjes voor breiwol (bij bernina toch). Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar mss kan je dan sneller werken en moet je niet zelf teveel meegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Amai, dat ziet er gezellig warm uit, knap gedaan! Hier wordt wel af en toe gebreid en gehaakt, heerlijk gezellig in de zetel... 't Is eens iets anders dan achter de naaimachine zitten, ik vind het wel een aanrader hoor! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. 't Is supermooi! En je eerste zin is hilarisch! Mocht je echt zin hebben om het te leren dan kom je maar af (en neem dan wat van die gare cake mee ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat mooi zeg! Ik kan ook niet breien maar met zo'n stofje kun je net doen alsof ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Prachtig! En terug wat bijgeleerd want voor breien heb ik ook te weinig geduld.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Super...en dan vraag een mens zich af waarom ik nog zo dol ben op dat breien...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. prachtig! jammer dat ik geen naaitalenten bezit :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Griet, dat is prachtig! Zo'n mooie stof en zo'n mooie kleur. En wat heb je er een gezellig vestje van gemaakt! Als je daar nog eens komt, mag je mij ook zo'n half metertje doen. Of als 't vestje te klein is, doe ik er een bod op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik dacht eerst "alleeeez, is dat nu niet kunnen breien??", want ik had alleen nog maar de eerste paar zinnen gelezen en was dan beginnen verder scrollen. Maar goed, 't is dus 'gewoon' maar in elkaar genaaid, dan moet ik me toch niet zo slecht voelen over mijn breiskills ;-) Héél chique alleszins!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtig! Je brengt me op ideeën: hier liggen nog gebreide truien die ik kan verknippen en daarna onder het stikmachien kan herwerken. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Alle gij, da's net echt. Zo tof. En i love oker!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!