HELLUP

Zo'n twee jaar en een half geleden nam ik voor het eerst een stofschaar in mijn handen.
Met een lap Ikeastof maakte ik een eerste rokje.
Mijn foto's leken nergens naar en dat was maar goed, want "schoon van ver, maar verre van schoon".
De afwerking was verschrikkelijk, maar zo fier dat ik was!
Zelf gemaakt!

Nog steeds voel ik elke keer vlinders en trots als ik iets zelf maak. Dat geeft zo veel voldoening!
En als ik dan zelf rondloop in eigen unieke creaties of ik zie mijn kindertjes er in lopen of hun vriendjes, dan word ik daar telkens vrolijk van.


Terwijl ik twee en een half jaar geleden nog rust kende, is dat begrip me nu onbekend.
Mijn hoofd en mijn gedachten staan bijna nooit stil. overal liggen schetsen en plannen.

En omdat ik al veel geleerd heb en ik vaak vragen krijg over "Hoe moet dat?", vraag ik nu aan jullie om  eens een berichtje achter te laten met wat je graag uitgelegd wil hebben. 


Een deskundig team zal zich buigen over de vragen:


En dat team zal dan een selectie maken en die vragen eens beantwoorden op deze blog.


Reacties

  1. Hoe het moet? Griet, een lijvig naslagwerk zou voor mij waarschijnlijk niet voldoende zijn. Maar hoe een patroon (maat 122) naar de grotere maten (denk 146/152) vergroten zou uiterst welkom zijn. 1 maatje groter/ kleiner .
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha dat lijkt me een hel interessante!!! Mijn huidige werkwijze lijkt me niet helemaal 'koosjer'...

      Verwijderen
    2. eigenlijk moet je de afstand op het patroon tsn twee opeenvolgende maten opmeten en die berekening doorvoeren naar verdere maten (heb ik gisteren ontdekt op de website van de Droomfabriek)

      Verwijderen
  2. vervolg van tekst: 1 maatje groter kleiner gaat nog maar meerdere?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. enne Griet , een patroon van één van je kleedjes in grotere maten!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een tof idee, ik ga al meteen van start gaan met mijn eerste vraag (ik vrees dat er nog gaan volgen hoor)

    Soms lukt het en soms lukt het niet, maar ik leg graag een beleg in de body van kaatje's jurkjes. Hoe keer je het beleg om na het vaststikken, wat moet je vaststikken alvorens te keren... ik zeg u, de ene keer zonder probleem, de andere keer snap ik er niks van... dus als jullie mij kunnen helpen? DIKKE JUIJ....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, straks heb ik een uur studie bij leerlingen, het ideale moment om mijn vraagjes te noteren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je ons gaat helpen !!

    Ik sukkel al een hele tijd met de tweelingnaald en het omzomen van tricot.
    Moest je dat kunnen uitleggen ben je een held, anders ook hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kijk eens bij leven met liv. zij heeft daar een goede truuk voor

      Verwijderen
  7. oh suoer! ik heb niet speciaal een vraag, maar ga zeker weer leren uit de vragen van een ander! nu al merci dus! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo tof! Ik kan niet onmiddellijk vragen bedenken, maar ik blijf hier wel meevolgen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met stip op één: de rits!!!

    Vind ik nergens goed uitgelegd, maar zou super handig zijn voor een autodidact als ik.

    Véél groetjes!
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk. Wat ik mij al een tijd afvraag en geen kant aan krijg : hoe werk je de bovenkant van een tricot rok af met een elastiek ? Dus geen boordstof maar een dunnere elastiek ev ook met een belegje.Of maw hoe gebruik je een overlock voor elastiek ?
    merciekes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk initiatief!!! Ik zal ook maar gelijk een vraag in de groep gooien:

    Hoe naai je de boord van een kraag netjes op een blouse, zodat het van beide kanten mooi gestikt is?

    ik naai zelf in de binnenkant van de boord, maar vaak zie ik dat ik aan de achterkant scheef ben gegaan en niet netjes de lijn heb kunnen volgen. (als je begrijpt wat ik bedoel???)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En hier mijn vraag: wilde juist een patroon voor mijzelf maken voor een kleedje.
    Ik zou graag van voor een uitsnijding maken met een loshangende kraag.
    Maar hoe moet ik dit in een patroon brengen?


    alvast merciekes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel leuk idee, ik doe mee...hoe maak je voor een 11 maanden oude baby leuke leggingskes in hele felle kleuren die je in de winkel niet vindt van tricot? Want ons madam kruipt overal naartoe en kleedjes met legging zijn dan veel handiger. In de winkels vind ik helaas enkel roze, witte of rode leggings. Dus int kort hoe maak je een babybroekje in tricot? Alvast ne dikke mercie, hopende op een antwoord van het tweelingmasterteam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.makeit-loveit.com/2011/09/super-simple-leggings-only-2-fabric-pieces.html

      Verwijderen
  14. Joepie! Mogen wij zomaar die prachtige, schattige, hulplijnen inroepen? Fantastisch toch!
    Awel, ik zou heel graag willen weten hoe je het kraagje maakte van het witte communiekleedje. Yane droomt van een ecru communiekleedje (volgend jaar) en ik wil er echt geen smak geld tegenaan gooien en dit vond ik wel heel erg mooi!
    http://emmaenmona.blogspot.com/2012/03/de-witte-teleurstelling.html
    En ik denk dat deze ook hetzelfde halsje heeft of ben ik mis?:
    http://emmaenmona.blogspot.com/2012/03/de-zondagsjurk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een fantastisch idee. Zodra ik iets aan het naaien ben, komen de vragen wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waw, wat een fantastisch idee! Ik heb eigenlijk wel hopen vragen, maar zal mijn gedachten eerst eens ordenen om met de meest geschikte af te komen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou wel eens 10 tips op een rijtje willen die je écht moet weten als je niet in de beginnersfase wil blijven hangen! Maw: welke dingen hebben jou geholpen om van 'beginner' 'prof' te worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, een online hulplijn ... heerlijk ... Mijn vraag : kan je zelf een ptroon op maat tekenen van kapmouwkes?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Niet zozeer hoe, maar wanneer doe je dat allemaal vraag ik me keer op keer af als ik al die mooie dingen zie.Werken,twee kindjes,eten maken,poetsen,de was en de plas.Heb jij kabouters in huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. een mouw inzetten ! dan staat die schouder niet ' bol ' genoeg...

    Doe jij dat nog maar 2,5 jaar 8
    Nu ben ik helemaal totaal onder de indruk !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een leuk idee! Als je een keer een blinde rits gebruikt, graag foto's maken. Want tot nu toe durf ik dat niet. Ondanks Burda, Ottobre en allemaal rokjes boek. Ik kan het me nog niet inbeelden hoe het moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat ik me afvraag : met welk naaimachine werk je en ben je er tevreden over? Ik mag me voor moederdag een naaimachine gaan kopen van mijn man maar ik zie als beginneling het bos door de bomen niet meer... Nu werk ik op een 25-jaar oude Brother van mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoe je zo een bord maakt bekleed met stof om foto's en kaartjes op te hangen. Zoals bij moemoe!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. zeg, wanneer komt uw boek uit :-)

    ik zou toch ookgraag eens weten hoe de tweelingnaald en tricot nu precies samen gaan... aah en als ik een katoenen patroon wil maken van tricot hoe neem ik de maten dan zo in dat het mooi in model blijft??

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vrees dat voor mij elke hulp te laat komt. Na drie jaar naailessen, kan ik er nog steeds niets van. Tegenwoordig geniet ik maar gewoon van de creaties van anderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk idee! Nu geen vragen...maar wie weet in de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Kleedjes met voeringen en ritsen...zijn toch serieuze struikelblokken...
    Asjeblief meisjes, kies mijn probleem !!! (zijn jullie om te kopen met een zak snoep of zo???)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja, dat van die tweelingnaald is mij ook een raadsel...
    Maar wat mij bezighoudt is: de gulp! Voor een meisjes- of jongensbroek.... Ik snap niet hoe ze dat bij Knippie doen.
    HELP!

    Liefs, Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Het patroontje van 'het is mijn kleur niet' zoo mooi en ik heb het geknipte stofje enkel niet de kunde om het patroontje te tekenen... ik wil daar gerust iets voor terugdoen...kijk maar eens op mijn flickr-pagina of je iets ziet wat je in ruil wilt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heb ook een probleem dat vraagt om een tip..! Een jurkje zonder mouwen, heel simpel, lijfje gevoerd, rugpand in 2 delen. Dus schoudernaden stikken, paspel rond de hals en nek en armsgaten. Voering stikken, de boel door de schouders naar de goede kant draaien. Alles ok. Nou heb ik geen overlock en vind ik een zigzagje slordig dus wil ik graag een engelse naad. Ik stik dan de zijnaden van de buitenstof tot over de oksel verder over de zijnaden van de voering. Twee keer, want engelse naad. En dan is mijn resultaat een lelijke dikke bobbel onder oksel van voering, stof en paspel... Hoe voorkom ik dat?! Dank veel dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel strijken tussendoor en misschien werken met een Franse naad. Dat lijkt op een engelse naad, maar je knipt een stuk weg van de ene kant waardoor je minder lagen hebt.

      Verwijderen
  31. Dat geen rust meer kennen ken ik ook... gisteren lag ik weer te woelen in bed, me afvragend of het overdreven is om om half twaalf nog (terug) achter m'n naaimachine te kruipen.
    En terwijl bedacht ik me deze vraag: ik weet hoe je een mouwloos jurkje moet voeren, maar worstel met de vraag hoe je een gevoerd kleedje met mouwen moet maken, zowel waarbij de mouw niet als wel gevoerd is...
    Bedankt alvast voor deze leuk post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel... Die vraag heb ik nu ook. Heb jij daar al antwoord op gevonden?

      Verwijderen
    2. Daar moet ik me eens over buigen!
      Ik denk dat je zeker een naad zal zien als je de mouw niet voorziet van voering. Die zit aan de binnenkant en kan met de overlock netjes afgewerkt worden.
      Ik maakte nog nooit een jurkje met een volwaardige mouw en helemaal voorzien van voering. Wel jasjes en misschien is dat hetzelfde principe!

      Verwijderen
  32. Amai, 2j5!!! En heb je dan nooit geen lessen moeten volgen? Begreep je dan onmiddellijk hoe het ging met die patronen enzo? x

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mijn machine eet vaak mijn stof op, wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige stoffen worden door de naald in de machine geduwd. Het kan helpen om wat verder te beginnen en op het einde nog eens terug te keren.

      Verwijderen
  34. Daar ben ik weer, ik heb een vraag!

    Bij het naaien van tricot rimpelt bij mij soms de stof bij de mouwinzet. Soms wel, soms niet. Eerst dacht ik het ligt aan de kwaliteit tricot, maar dat blijkt niet zo te zijn. Nu strijk ik er bandvliesline op voordat ik het stik met de lockmachine, maar toch ben ik af en toe nog niet van dit probleem af.

    Is dit een vraag waar het deskundige team iets mee zou kunnen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heeft dat met de kwaliteit van de tricot te maken. Ik heb dat soms ook, maar dan bij dunne (goedkope) tricot.

      Verwijderen
  35. Ik hou het op een simpele vraag.
    BIAIS!! Hoe in godsnaam krijg je dat er deftig aan?! Ik heb al filmkes gezien en toch lukt het mij langs geen kanten!
    Ik zeg het he, workshops... Je zou veel klanten hebben!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik heb jullie blog leren kennen door een artikel over De Knappe Knoopjes"in het Belang Van Limburg... Jullie zijn echt KNAP bezig!!!
    jullie hebben mij zelfs zo ver gekregen dat ik het naaimachine van mijn overleden mama dat ik de week ervoor nog wilde naar een kringloopwinkel brengen heb weg gedaan naar Chrisjo in Alken om na te kijken hoop morgen telefoon te krijgen dat ik het kan halen! jullie maken echt prachtige zaken misschien wil ik wel als eerste stuk een reismapje leren maken ... het is zeer lang geleden dat ik nog achter een machine gezeten heb... maar ik hoop dat ik net als jullie de microbe te pakken krijg...
    Lieve groetjes,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Het geeft zoveel voldoening om te naaien. Je zal er geen spijt van hebben, Marina!

      Verwijderen
  37. Kunt ge die truuken voor de overlock eens linken in uw vak tips en patronen, dan kan ik ze gemakkelijk terugvinden. En kunt ge ook eens vertellen hoe ge uw draad hecht als ge begint te stikken bij overlocken?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. hoe zoom je een cirkelrok netjes om, zonder aan de binnenkant van de zoom zo van de plooitjes te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rand eerst afwerken met overlock en dan een centimeter omstrijken en dan pas stikken.

      Verwijderen
  39. Ik heb net mijn eerste gewichtskussentje gemaakt uit het boek "Allemaal rokjes"en direct al een vraagje hoe haal je mooi met een scherp voorwerp de hoekje uit omgekeerd stof je zal wel begrijpen wat ik bedoel hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik bedoel eigenlijk met wel scherp voorwerp?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. lies de graef05 augustus, 2012

    Voering in kleed en broek mt zakken graag en tweejaar jij geeft me hooop bn nu aan ht breien en dan legging mt slaaptuniekjes dam winterrokken blosjes kleedjes en dn mijn beurt alles retro alle toch veel ng veel moed

    BeantwoordenVerwijderen
  42. lies de graef grote fan05 augustus, 2012

    Sorry las ht nu pas waarschnlijk te laat

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!