De bloopers

Aan het eind van het jaar maken mensen lijstjes. Nog meer lijstjes dan tijdens het jaar.
Het lijkt alsof alles op een rijtje moet komen voor we het jaar kunnen afsluiten.
Het leek voor mij het ideale moment om eens in de "misbakselschuif" te duiken.

Bij deze krijgt u mijn misbaksels te zien. Onafgewerkt, op een hoopje gegooid, uitgesloten...

Misbaksel één. En dat baksel mag je letterlijk nemen.
Ik ging ook eens iets proberen van Pinterest...
Ik denk dat het de olie was of alleszins het vet dat ik vergat. Ik kan mijn bakvormpjes mee in de boom hangen (al vraag ik me af wat een vis in een kerstboom doet) want ik krijg ze niet meer los.


Misbaksel twee:
het laagjesrokje dat niet af geraakte en ook heel lelijk aan is wegens te veel laagjes stof aan de taille.


Misbaksel drie werd met spijt in het hart uit de schuif gevist.
Dit zou het verjaardagsjurkje worden toen de meisjes zes en dan zeven werden.
De randen moesten nog afgewerkt worden, het rokje omgezoomd...


En toen vond ik het zo jammer om dit zomaar opnieuw in de schuif te gooien, dat ik het afwerkte.


In de taille stikte ik een elastiek mee. Hopend op een beter resultaat.
Emma deed het gisteren even aan en het was echt onzedig kort.
En dus werd het jurkje netjes ingepakt en opgestuurd naar een kleiner meisje.



 Dit hemdje werd misbaksel vier toen ik ontdekte dat de kwaliteit van de tricot heel slecht is. Aan de naden zie je witte gaatjes in de stof. Het idee dat ik daar ook nog knoopsgaten moest in maken, deed dit project vroegtijdig in de misbakselschuif belanden.


Dat ik een zoektocht naar het juiste communiejurkje achter de rug heb, dat hebben jullie misschien gevolgd. Deze jurk had echt mooi kunnen worden. Ik gebruikte een patroon van Simplicity. Amerikaans en ondanks de juiste maat, twee keer te groot. En helaas al geknipt. Misschien passen Emma of Mona er binnen een jaar of vier in...


Een zomers tricot-experiment met tunneltjes en koordjes...
Dit werd met stip misbaksel vijf.


Een andere manier om het jurkje te sluiten. Daar was ik naar op zoek. Knoopjes en elastiekjes was het idee... Maar de elastiekjes schoten steeds los en mijn geduld ook...
Aanschouw misbaksel zes.


Misbaksel zeven
De sjaal werd een toppertje, maar de muts, daar passen mijn kinderen en ik alle drie tegelijk in. En die rand krijg ik niet mooi. En toen was de stof op. Jammer...


Misbaksel acht is wat recenter. Het beloofde wel mooi te worden... maar ik zie er eerder uit als en ballon in dit bloesje. De mouwen te kort, het bloesje te pof... 
Gelukkig had ik nog wat stof over en maak ik hiervan een miniversie. 


Misbaksel negen was in mijn hoofd een zalig romantisch jurkje. Halverwege het maakproces werd tijdens een pasmoment pijnlijk duidelijk dat ik gewoon te lang ben om standaardpatronen te gebruiken.


En misbaksel tien? 
Daar zette ik gisteren de schaar in en dat krijgt u heel binnenkort te zien.


Reacties

  1. wat zonde van al het werk, maar stiekem toch ook wel fijn om te zien dat er bij anderen ook wel eens dingen helemaal fout gaan!

    onze misbaksels zouden eigenlijk wel eens wat vaker aandacht moeten krijgen hé, de arme stakkers.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mah jongske, ik zie zoveel schone dingen!
    Met op 1 het poezenjurkje, zo mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lol! En toch vind ik misbaksel 6 en 8 iets hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. OMG... gelukkig. Jij hebt ook al wel eens misbaksels. Ik had er letterlijk ook een met strijkkralen, net als jij. Het kostte mij mijn eland-vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn minst mooie vormpjes opgeofferd. Gelukkig!

      Verwijderen
  5. Pfiew.... ik vind het toch best fijn dat je dit laat zien. Dat maakt dat ik me geen mislukkeling voel, je wilt niet weten hoe vaak iets in een tasje terecht komt omdat het het net niet is. En dat bakken van die kralen, dat stond ook op m'n lijstje, ik heb een hele emmer hier, maarre... ik doe het dan maar niet! Dank u dank u !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé maar het meeste lukt natuurlijk wel allemachtig prachtig hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh weh...
    Aber schön wenn man zu seinen Schwächen stehen kann ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wel een heel schoon stofke, dat misbaksel 9, hopelijk kan je die nog een beetje recupereren...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey, met die strijkkralen hebben we op 't werk ook schotels gemaakt en uit de grote vorm kregen we de schotel ook niet uit. Terwijl we toch dezelfde soort ondergrond en hoeveelheid olie gebruikt hadden als bij de andere schotels... Strange!
    Ik vind de vormpjes zo ook wel mooi ogen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben op 't werk ook schotels van strijkkralen gemaakt. Uit schotel 1 en 2 kregen we de kralen kom vlotjes uit, schotel 3 daarentegen niet. Terwijl we toch dezelfde soorten kommen gebruikt hadden, zelfde olie, zelfde temperatuur. Strange!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben toch wel erg blij dat jij ook misbaksels maakt zo heel af en toe :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha inderdaad leuk om te lezen dat jullie ook misbaksels maken! :)
    Gisteren gevloekt toen ik mijn dochtertje een zelfgemaakt jurkje wou doen passen, bleken de mouwtjes te nauw.... (dacht al dat ik iets fout gedaan had :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat je naast alles wat zo mooi lukt, ook nog eens al deze dingen hebt gemaakt, wow! Ongelooflijk wat een produktie! En je kan vast nog heel wat redden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh men. Wat ben ik blij dat jij ook misbaksels hebt!!! Ik ga vanavond direct verder werken aan mijn bijna-misbaksel harem-joggingbroek waarvan de pijpen uitgelegd moeten worden aan de onderkant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heb hier al veel ergere misbaksels gezien.
    Het verschil is dat jij je niet laat terugslaan !
    En wat een creatieve productie !
    Ik blijf alvast uitkijken naar al je creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb hier al veel erger gezien !
    Ik blijf alvast uitkijken naar jouw creatieve producties !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. aha!! slechte kwaliteitstricot...
    dat heb ik nu ook se, en al nieuwe naalden gekocht, k stond op het punt mijn overlock te vervangen maar t zou dus de tricot zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben dat wel zeker! Ik heb dat poezenjurkje gemaakt met heel sterke, mooie tricot.

      Verwijderen
  18. Om frustraties die ontstaan bij jouw 'misbaksels' zoals acht en negen te vermijden, ben ik dan maar mijn eigen patronen gaan tekenen. En samen met een vriendin, met krak dezelfde frustraties, heb ik besloten daar iets mee te doen, met Surtaille als gevolg. Een webwinkel voor naaipatronen op maat. Het kan misschien soelaas bieden?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Op zich écht niet netjes om te lachen met bloopers, maar er verscheen hier toch een glimlach op mijn lippen. Het doet mij beseffen dat niet alleen bij mij iets durft te mislukken, oftewel dat het in mijn hoofd er af en toe anders uitziet dan 'int echt'...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Inderdaad "fijn" te zien dat je ook eens iets minder fantastische dingen maakt ;-) maar dat poezenjurkje is toch wel echt super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Net nadat ik je bloopers gelezen had, zag ik een zakje waar pantoffeltjes hadden ingezeten. In de naad zat een touwtje met daaraan het merk. Langs de binnenkant was er een knoop in dat touwtje gelegd zodat touwtje niet zomaar uit de naad kon wegschuiven! Zou dat je probleem niet oplossen?

    Verder doet het wel deugd te zien dat er bij jou af en toe toch ook eens iets mislukt of niet helemaal wordt zoals je het in je hoofd had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel, Marloes, maar het is een heel fijn stofje, en het is al dichtgestikt en ik ben geen vriendjes met het tornmesje. :-)

      Verwijderen
  22. Ik vinden wel dapper dat je het blijft proberen, het ziet er niet eens zo slecht uit lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De ballonbloes, komt die uit de voorlaatste knipmode? Zo ja zwier ik hem stante pede van de to-do-lijst. Néh.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij staat er in als jurk. Blij dat ik daar niet al mijn stof heb ingestoken!

      Verwijderen
  24. Dat doet mij eraan denken dat ik die draak van een zwangerschapsjurk nog moet openbaren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tonen, tonen! De mijne wordt nu gedragen door Liezewiezewoes!

      Verwijderen
    2. en met veel plezier gedragen eh :)

      Verwijderen
  25. KEI-goed dat jij je misbaksels laat zien! Dat had ik nodig, niemand is dus perfect. Oef!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat jij misbaksels vind ;-).
    En zonder lijstje zou ik dezer dagen niet kunnen hoor Griet. De helft zou geen cadeautjes krijgen. Zoveel kan mijn koppie niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik mag het waarschijnlijk niet zeggen maar eerlijk is eerlijk: ik ben zo blij dat het bij de gevorderden ook al eens mislukt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Moedig en fijn dat je je mislukkingen ook deelt. En grappig, die eerste van pinterest: ik kwam laatst op een pagina vol met pinterest bloopers, echt hilarisch. En het ziet er soms zo simpel uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. en toch zo zalig om te lezen ;-)
    wie weet heb ik ook ooit eens de moed om mijn bloopers te laten zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Misbaksel 9 spreekt mij ook aan.
    Ik pas ook niet in de standaard patronen en ben dus ook wel geïnteresseerd in de surtailledames! Knippie heeft af en toe patronen in lengtematen, maar ik probeerde ze nog niet. Jij wel?
    Ik heb trouwens hetzelfde stofje liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wouw! Zoveel dingen... :/ lijkt me pijnlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oef! Naaien is zelfs bij de betere naaisters soms afzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zo blij dit te lezen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. lies de graef21 december, 2012

    Menselijk oef hier hangen drie rokken te wachten opp verbetering wetend dat daar kerst outfits inzitten

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ge-wel-dig!! Lees dit stukje nu pas, terwijl ik je la veel langer volg. Heb vandaag ook mijn werkplek een beetje uitgemest, en heb een aantal misbaksel-n-wording toch maar verplaatst naar place-of-no-return ;). Dank dat je dit met ons deelt :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!