De jas en de sjaal

Twee stuks.
Voor Emma.
Om morgen de lente te begroeten.
Of overmorgen...
Of wellicht volgende week.


Het jasje kan tegen wat regen, maar niet tegen temperaturen van 3°C.

Ik tekende het patroon zelf en liet me daarvoor inspireren door de garderobe van de meisjes.
Van elk jasje gebruikte ik iets goeds.







Het jasje heeft "ingebouwde zakken", drie gemakkelijke knopen, een stevig lusje om hem aan de kapstok te hangen, een kap tegen de regen en kleurtjes waar we dol op zijn.


Op de rug zit een stopplooi, op de schouder naaide ik pijltjes ter versiering.
Die zijn niet echt nodig want enkel zichtbaar als de kap op staat.



De kap zal haar beschermen tegen regen. 
En voor de stevigheid werd de kap vastgenaaid tussen kraag en rugpand.




De voering van het jasje is gemaakt van een zalig mooi stofje met vogels. 
Ik durf me niet te wagen aan de naam van het beestje, maar de stof voelt heel zacht aan en dat telt.


Uit de laatste 20 cm maakte ik een sjaaltje. Met pomponband uit Veritas.






Voor de achterkant gebruikte ik heel fijn wit katoen.
Dat is een voeringkatoen dat heel soepel valt en niet duur is.
Ik vond het bij Stoffen Van Leuven.














De stof van het jasje kocht ik in een Limburgs winkeltje. Het was een coupon.
Ik heb iets gelijkaardigs gezien bij "In den beer" van Harelbeke.
De vogeltjesstof kocht ik via Etsy een jaar geleden. Ik ben de naam vergeten.
De paspel en het katoentje kocht ik bij Stoffen Van Leuven.
Pomponnetjes zijn nu te vinden bij Veritas.
De knopen komen van een lokaal winkeltje met een heel grote knopenvoorraad.


Reacties

  1. Prachtig Griet! Helemaal lente!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gorgeous! Your designs and attention to detail is impeccable... I love it!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gezien om een kap te voorzien, want in lente en zomer heb je vooral bij regenbuien een jas aan. (als het al lente wil worden, deze zou nochtans vanmiddag iets na 12 begonnen zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooo, wat een zaaalig jasje... Ik zou het zo zelf willen aantrekken:) Prachtig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien gaat de lente nu echt beginnen? Er vloog net een reiger over ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supermooi.
    Mijn dochter is al fan.
    Wordt het patroon ergens te koop aangeboden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig!! Het patroon, de kleur, het staat haar ook echt supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige jas zeg! En zomaar eventjes zelf getekend dat patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wauw! Ik ben helemaal onder de indruk! Beestjes, turquoise en fluoroze: helemaal mijn dada! En zo maar even zelf een jasjespatroon tekenen? Dat zie ik mezelf toch niet snel doen. Wauw in het kwadraat dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. WOW deze jas is echt heel erg leuk!!

    En die kleur is ook zoooo mooi! Laat de lente maar komen!

    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. miljaar, da's een schoon jasje!!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Griet! Ik ben ook al fan en als het patroon er is...
    1 adres, hier bij mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. waaw, heeeel mooi jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hij is prachtig, het model is heel mooi en de stof, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig prachtig prachtig ! En wauw, zelfgetekend zeg !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een ge-wel-dig stofje heeft dit jasje! Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, prachtig! Nu MOET de lente zich wel laten zien! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh Griet! Weer fantastisch mooi! En van je eigen hand, dat moet zo veel voldoening geven. Hij is helemaal af: het roze bandje, de prachtige voering, het model... En zo'n mooie foto's van Emma!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar ongelooflijk! Zelf getekend! En dan zo'n resultaat, schitterend. Net uit een geweldige winkel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gewoon prachtig. Heerlijke kleur ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hele mooie jas!

    Op etsy kan je bij > jouw account ook het onderdeel > aankopen terugvinden.
    Dan kan je de naam van het stofke ook terug vinden :D

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hiervan ben ik toch wel sprakeloos...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat het maar heel snel lente wordt, dit is echt veel te mooi om te laten verkommeren in de kast !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wauw! Ik plan mezelf ook een jasje en vind al dat behoorlijk ambitieus, maar hiervan valt mijn mond werkelijk open. Zelf getekend! Zalige stoffencombinatie! Paspelzakken! Kraag én kap! Toffe voering! Kleurtjes waar ik blij van word! Griet, gij steeg net 400% in mijn achting!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo mooi!
    Die meiskes van u boffen toch maar!!
    x
    Else

    BeantwoordenVerwijderen
  26. WAUW!!!! ik ben weeral helemaal fan! Ik wou dat je ook mijn vriendin was en ik bij jou op leerschool kon komen! (zie elissanne! :-) ))
    Heel knap! Je bent een KRAK!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik vind het een heel mooi jasje. Ben ook nog op zoek naar een patroontje maat 110. Ik ben ook wel kandidaat voor een patroontje.
    Is de stof wol?
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gratienne, het is geen wol. Wel een geweven stof. Iets uit Italië, maar ik ken de naam van de stof niet.

      Verwijderen
  28. hoe doe je het toch! mega mooi, zou je geen label starten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Griet : P*R*A*C*H*T*I*G !!!
    @http://issews.blogspot.be/ : ik haalde jouw dochter er op school ook uit hoor met haar fantastisch mooi jas... Ik dacht deze mooie meid heeft een erg creatieve mama !!!

    http://hetmeisjemetderodeschoentjes.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mannekes, Griet. Per-fec-tie! Prachtig! Ik leerde Nona net wat bijvoeglijke naamwoorden zijn, en voor dit jasje hebben we er véél nodig: prachtig, koket, perfect, bijzonder, fleurig...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. amaai zeg dat is een heel heel heel schoon jaske geworden!!! Knap!
    hopelijk kan ze het snel aandoen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoe je het allemaal doet en wanneer? Ongelofelijk, het ene stuk al mooier dan het anders! Sjiek, seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. LOVE LOVE LOVE IT !!! Groetjes, Michèle

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wauwh, whauwh en nog eens wauwh! Zo schoon!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. heel mooi! waw en petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. FANTASTISCH!!! Erg mooi gemaakt zeg! Het binnenstofje is echt superrrrrr!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Is kweetnie oe mooi! In mijn lievelingskleur van het seizoen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik ben diep diep onder de indruk! Gij zijt een krak...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. een pracht van een lentejas!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. De voering & de buitenstof passen perfect bij elkaar! Schoon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Supermooi! En dan even zelf een patroon tekenen, die stoffen en kleurtjes echt prachtig.
    Ik zeg lof, lof en nog eens lof!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Schitterend jasje! Mooi sjaaltje ook en dat kan je hier voorlopig het ganse jaar gebruiken. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Super mooi gedaan! Kan je zo geen jongensmodel ontwerpen? :) ik ben verlekkerd op al jouw creaties maar met twee mini-mannen in huis, geen rokjes en kleedjes nodig...
    Het mooie stofje dat je hebt gebruikt als voering, is van cloud9, een bio-stofje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ongelooflijk knap! En petje af voor dat patroon!! Voering is ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ama, mijn mond valt open... echt heel heel schoon!! Zo perfect gecombineerd ook van stofjes en kleurtjes en zo, echt gewoon zo perfect dat het zeer doet aan m'n ogen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. maar allee, zo mooi!! wanneer was je nu weer begonnen met naaien ? en dan zelf een patroontje maken.... we moeten toch niet wachten tot het volgende boek hé om aan dit patroontje te geraken ????

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik hoop ooit ook zoiets van onder mijn naaimachine te toveren! Ben sinds november gestart met naaien en heb zo al wel wat 'eigen' projectjes tot een goed einde gebracht en heb mezelf voor gehouden om over anderhalf jaar een leuke tussenseizoenjasje voor Eva te naaien... En als ik jou blog zo zie, dan moet me dat als een durf-het-zelfster toch ook zeker lukken!
    Knap van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Dat is echt machtig schoon! Als je zo'n patroon zelf kunt tekenen, mag je jezelf gerust een pro noemen. Zet het maar in uw volgend boek ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een volgend boek koop ik zeker ook, als ik kijk wat voor prachtige dingen er hier allemaal verschijnen. Je weet dan meteen dat de maat goed zal zitten (dat is in magazines vind ik niet altijd het geval), en met de extra uitleg - en ev foto's - lukt het ook beginnende naaisters!Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Griet, jij bent zo'n talent!! Zo maar even een jasje zelf tekenen met zoveel details! Super! En ik hou wel van die zachte kleuren gecombineerd met dat streepje fluo. Helemaal lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. de max! a zo een schoon frakske!!!
    :)
    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Kap + kraag, dat plande ik ook! Want dat voldeed aan mijn eigen eisen (stijlvol) en die van mijn vriendin-kleuterjuf (praktisch). Knap getekend en prachtige stofkeuze ook. Ging dat vlot, al die lagen stof aan kap en kraag?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Hey Griet,

    Superleuk sjaaltje met de pomponnetjes! Echt schattig.

    Creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Prachtig! ongelooflijk dat dit zelf gemaakt is! Ik wou dat ik dat ook kon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Super mooi jasje!!!!

    Indien je het patroontje ook eventueel te koop aanbiedt, ben ik kandidaat!

    (hoe registreer ik me om deze blog te volgen?)

    Groetjes,
    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!