Handwerkmicrobe

Handwerk zoals haken, breien, naaien staat niet meer op het lesprogramma in onze lagere school.
Beetje jammer, want de meeste kinderen vinden dat net heel leuk. 
En degenen die het niet leuk vinden, kunnen het gebruiken om hun fijne motoriek te verbeteren.

Naar aanleiding van een thema over schapen, werkte ik in mijn klasje met wol.
Kinderen konden weven en/of haken.

Het moet ongeveer dan geweest zijn dat de handwerkmicrobe bij Mona naar binnen sloop.


Een gans weekend heeft ze geweven, gehaakt en stofjes geknipt.


Een sjaal voor poes


Een slaapzak voor konijn



Zes meter haakwerk
(Geen idee wat we daarmee kunnen aanvangen)



Mona op vrijdag:


Mona op zaterdag:



En dan Emma's werk :-)
Na een paar rijtjes gaf ze het op en ging ze winkeltje spelen.





Reacties

  1. Die handwerklessen vond ik vroeger ook zo tof, gelukkig dat er nog moeders zijn die dat hun kinders kunnen aanleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo moeder zo dochter... Wel leuk hoor dat gefreubel in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die hele stukken haakwerk worden hier nog wel eens omgevormd tot poppenhoedjes.
    Je draait er platte rondjes van ('vloerkleedjes') en die zet je losjes vast met wat steken. Vervolgens modelleer je e.e.a. op het poppenhoofd.
    Tenminste, dat is wat Alexandra er meer doet. Caroline wil het als springtouw gebruiken....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vroeger met veel plezier in de school geholpen tijdens de lessen handwerk. De meeste kinderen vonden dit zeer leuk. Nog een tip voor de 6 meter haakwerk: in de school van onze kinderen kleefden ze dit rond een leeg glazen flesje, zo hadden ze een mooi vaasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoera voor meer handwerk op school! En die 6 m haakwerk: een paasslinger (eitjes aan vastmaken met een kleurrijk touwtje), een slinger voor de kerstboom, een dromenvanger (m.b.v. een hoepel), een rond minitapijtje (vastmaken met fluotouwtje?) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er inderdaad fantastisch uit! Waar kan je zo'n weefgetouwtjes vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sarah, je kan ze hier online vinden: http://www.bodowoodentoys.be/product/speelgoed/knutselen-en-kreatief/overige/22741.weefraam-weefgetouw

      Verwijderen
  7. Leuk om de handwerkmicrobe door te geven! Zal hier ongetwijfeld ook gebeuren, alleen te hopen dat ze er 'vatbaar' voor zijn... al denk ik dat dat bijna niet anders kan (langs alle kanten de juiste genen gekregen ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leuk! Wij hadden vroeger thuis ook zo'n klein weefraampje, en maakten daar de meest vrolijke "tapijtjes" op. Geen idee wat daarmee gebeurd is, eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geef meer dan 30 jaar les in een basisschool.
    Tot 8 jaar geleden gaf ik elke week 50 min. handwerk.
    We leerden naaien, haken en breien en .... ook de jongens genoten.
    Toen mocht het niet meer van de vorige directie (en inspectie?).
    Tijdens de nabewaking (avond en woensdag-namiddag) leren de kinderen bij ons terug breien en haken! En ze genieten!
    De jongens pronken ook met zelfgemaakte sjaals.
    Wist je dat er brei-plankjes bestaan? Die gebruiken ze bij ons op school.
    Makkelijk gemaakt: afvalplankjes en spijkers!
    Groetjes,
    Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De één maakt en de ander verkoopt het werk van zus, dat wordt een superteam!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allee, super leuk! We weten dus wie van de twee dezelfde toer op gaat als de mama ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Precies zo'n weefgetouw had ik vroeger ook. Leuk dat je meiden zo creatief zijn. Hier genieten we ook van veel handvaardigheid in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer genoeg staat hier op school handwerken ook niet meer op het programma best jammer er is zoveel leuks te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onlangs kregen alle kinderen hier op school de gelegenheid om haak- (1-2 lj) of breilessen (3-6 lj) te volgen over de middag. Mijn jongens waren er als de kippen bij ;-) Van zo'n gehaakte ketting was het trouwens de bedoeling dit rond een glazen potje te spannen en te lijmen (is eens iets anders dan versieren met washi tape ofzo ...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh ja, vriendschapsbandje maken in macrame, of touwtjes vlechten zijn hier ook favoriete bezigheden ;-)

      Verwijderen
    2. Ik liet ze haken met tricotdraad. Van die hele dikke! Ik zit hier dus met een heel dik pak. :-)
      Dat krijg ik niet rond een potje!

      Verwijderen
    3. Aan elkaar naaien (met de hand ? door Mona ?) tot een mand ? of een (col)sjaal misschien ?

      Verwijderen
  15. Zalig toch, dat 2 zussen zo kunnen verschillen... Bij mijn dochter op school zijn er geregeld ateliers, en dan komt er heel wat handwerk op het programma. De kinderen genieten hier inderdaad erg van! Even geleden hielp ik mee met een atelier 'kussentjes naaien', en het viel zéér in de smaak, ook bij de jongens!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo leuk ! Jammer dat het niet meer in het lesprogramma staat. Het feit dat ik de dag van vandaag kan haken en breien komt omdat ik het vroeger op school heb geleerd. Ik leerde het toen ik in het eerste leerjaar zat (intussen 33 jaar geleden), ze hebben het toen met handen en voeten moeten uitleggen eer ik het kon, maar ge ziet het is heel nuttig geweest. Ik herken me wel in Mona, wat ik op school leerde en leuk vond daar hield ik mij thuis ook uren mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo mooi om ze geconcentreerd te zien werken.
    Knap werk geleverd al zeg :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!