DIY hoe maak je plooien in een jurk of trui

Een jurk of een trui met plooitjes, hoe maak je dat?

Het komt er op aan om je voorpand aan te pakken. 
Ik toon je hier hoe je dat kan doen.


Teken het voorpand dubbel.


Teken een horizontale lijn en knip het patroon in twee stukken.


Meet en speld plooien in een strook stof die iets groter is dan het hoogste deel van je patroondeel.


Strijk de plooien glad. 


Knip je patroondeel uit de geplooide stof met een cm naadwaarde.



Stik de plooien vast op hun plaats. Blijf daarvoor een halve cm van de rand.


Knip het onderste stuk gewoon uit de stof en stik beide delen aan elkaar.



Je hebt nu een nieuw voorpand waar je mee aan de slag kan.
Basispatroon en stappenplan kan je vinden in Stof voor durf het zelvers 2. 
Van maat 92 tot maat 164!


Jurken met plooien. Ik deed het al eerder. 
Hier zie je eentje met plooien onder.


Hier zie je eentje met plooien boven.




De stof heb ik van Yeppojoke.


Reacties

  1. Mercikes voor de uitleg! Zal hier zeker gebruikt worden! Klein vraagje, heb je tweede boek nog niet, staat op het lijstje voor mijn verjaardag binnenkort :-)Maar is er een groot verschil tussen het basispatroon van het bovenstukje in het eerste en tweede boek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De patroontjes vallen ruimer uit en ze zijn er in veel meer maten en varianten.

      Verwijderen
    2. En daar ben ik heel blij mee want mijn dochter heeft nu de grootste maat uit het eerste boek :-)

      Verwijderen
  2. Geniaal!!!!! Dat wil ik in 2015 ook proberen ��!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o, ... zo handig! Merci voor de uitleg, dat gaat van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk! Dat ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh bedankt, dat ziet er leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maakte er dit weekend ook zo eentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind plooitjes echt een meerwaarde! Love it!
    Plooitjes in het onderste deel van het voorpand deed ik nog niet. Dat zullen we dan ook eens moeten testen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zooo handig, merci! Ik heb gisteren eindelijk kunnen beslissen in je boek met welke jurk ik ga beginnen en in welke stof... zelfs over die 2 doe ik immens lang... Erg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kvind de jurkjes met plooien in het bovenstuk zo mooi! onderste jurk is bij mij favoriet, ik ga ze een keer proberen. Goede uitleg met foto's!
    groeten sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo jammer dat jongens en plooitjes niet samengaan hé :-s
    Maar misschien maak ik er wel eens een nichtje blij mee; merci voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goede tip! In de naailes leerden we plooitjes aan het patroon zelf toe te voegen, maar dit lijkt me een nog snellere methode! Geniaal eenvoudig eigenlijk als je erover nadenkt. Dat zijn zo van die momenten dat je denkt, dat ik daar nu niet zelf ben opgekomen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ben ik fan van die plooitjes! Heel eenvoudig eigenlijk. Blij dat ik mijn hersenen hier in de toekomst niet meer over hoef te pijnigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super! Dankjewel!! Dit ga ik één dezer zeker eens uitproberen. Jij bent een echte bron van inspiratie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel handige tip! Bedankt! Nu weet ik eindelijk hoe ik mooi plooitjes in een blouse kan krijgen als dat niet in het patroon staat. Yay!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel tof! Hier was ik naar op zoek. Binnenkort dus ook hier een jurk met plooien.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!