DIY ruffelmouwtjes


Het stond vandaag te blinken op de paspop,
het jurkje waar ik nu verliefd op ben.
De zon viel er op en ik verlangde hevig naar 25°C buiten.





Ik zag op pinterest een rokje van ons verschijnen. 
Eentje met veel stof en lopende meters te stikken.
Ik maakte eerst de rok voor deze jurk en had maar weinig stof over voor het bovenstuk. 
Het doorknippen van het bovenstuk was een noodzaak.
Ik schetste wat en vond nog net genoeg stofresten om een rimpelboord te maken.



Wil je zelf ook zo'n jurk?
Hier vind je de handleiding om het bovenstuk te maken.

Teken het bovenstuk van de jurk op papier.
Verdeel het in drie stukken.
Teken de eerste lijn horizontaal ter hoogte van een derde van de mouw.
Teken dan een boog die het bovenste deel in twee verdeelt.
Hoe minder gebogen, hoe gemakkelijker om te stikken.



Knip al de delen uit de stof met een cm naadwaarde.



Stik de schoudernaden aan elkaar en strijk ze plat.




Knip een rechthoekige strook die anderhalve keer of meer de lengte van de boog tussen de verknipte delen is. Ik maakte de jurk twee keer zonder meten. Gebruik je meer stof, dan kan je meer rimpelen. Zal ook mooier zijn met dunnere stof.
Stuggere stof wordt al snel te bombastisch.
Je knipt beter een te lang stuk dat je kan bijknippen.


Werk één kant af met de overlock en strijk en stik die naad. 
Rimpel de andere kant.


Leg de rimpelboord met de goede kant op het middelste stuk van het bovenstuk.
Speld vast en stik.


Stik daarna het tweede deel van het bovenstuk op de gerimpelde boord.





Leg nu het onderste deel van het bovenstuk met de goede stofkant op het bovenste deel, 
speld en stik vast.
Stik ook de deeltjes van het rugpand vast.


Strijk alles netjes op zijn plaats.




Knip voor de voering de patroondelen in één stuk.
Werk verder af zoals gewoonlijk. 
Het moeilijkste punt is als je de armsgaten wilt stikken. Let er op dat je de gerimpelde boord voldoende opzij schuift.



Patroon
Stof Voor durf het zelvers 2

stof palmbomen
Liesellove

stof jurk
stoffen Van Leuven


Reacties

  1. Daar waag ik mij nog niet aan. Super mooie stof.
    Snap dat je verliefd bent op het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mah zeg hoe mooi! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig! dank voor de inspiratie..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Bedankt voor de tuto want dit wil ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihihihi, ik content! Bedankt voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't Is schoon, echt. En wat vind ik het erg om uit de kleine meisjes te zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi alweer! Merci voor de uitleg, wordt weldra nageaapt ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tof! Ben gelijk wel benieuwd naar die palmboom versie ook nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I don't understand too much :) but I love to watch your blog! This dress is beautiful!! Greetings from Poland!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohh, weer zo schoon. En weer een propere tutorial. Heb je miscchien ook nog een tip waar je meisjes kan bestellen ;) Mijn jongens staan niet zo goed met ruffemouwkes :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fan van die mouwkes! Alleen vrees ik dat ik mijn Fien daar niet meer mee kan plezieren. Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank! Ik ga dit zéker een x doen, té schattig dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heeeeeeeeeeeeeel mooi kleedje en bedankt voor de goede uitleg groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik ben wel te vinden voor die ruffelmouwkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk idee! Mijn meisje zal zo'n ruffelmouwtjes wel kunnen appreciëren :-). Thanks voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hah! Ik kan het verstaan dat ge daar verliefd op wordt! Super schoon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik heb hier thuis wel een kandidate voor de mouwtjes,
    bedankt!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!