Griet breit

Dat lokt wat reacties uit, zeggen dat je breit.
De ene vindt het wat voor oude mensen, rustig in een schommelstoel met het geluid van de tikkende naalden, de ander vindt het net heel hip.
Wat anderen er van denken kan me niet schelen. Net zo min of het hip is of niet.
Ik voel gewoon een enorme bewondering voor mooi breiwerk 
en we kunnen er in de herfst en winter gewoon niet om heen. 
Ik wil me wikkelen in warme zachte truien. 
En als die nog eens zelfgemaakt zijn, dan lijkt dat top!

Sjaals breien,  rechtdoor, dat kon ik al.
Dat was al een hele overwinning. Maar een patroon volgen, dat was een uitdaging.
Ik durfde niet beginnen met ingewikkelde omschrijvingen. 

Een poosje geleden kwamen hier enkele coole vrouwen op bezoek op brei-avond.
Naast het feit dat het gezellig was, leerde ik veel. 
Ik zag hen goochelen met breinaalden en ik kreeg massa's zin om zelf te beginnen.

Ik nam een kind mee naar de winkel, liet haar wol kiezen en een patroon…
en ik begon. 
Voor leergierige beginners stond bovenaan de uitleg.
Ik kocht netjes een bol wol meer dan aanbevolen.
Ik keek deze filmpjes om te leren steken opzetten, minderen en meerderen.




Tot hier kwam ik met de aanbevolen hoeveelheid wol.
Een rugpand, een voorpand en een mouw.
Nog niet klaar en al te lang bezig om het zo te laten, maar echt nog niet af.
Gelukkig kon ik online nog wol bijbestellen.

Ik vond ondertussen al een stofje dat er super bij past voor een jurkje. 
Ik kan al niet wachten tot ik klaar ben en het geheel kan laten zien!




Reacties

  1. Haha dat ik zowat de standaard opmerking als ik vertel dat ik haak: 'mijn bomma/meme/oma/.. doet dat ook' en zo af en toe zijn mensen ook heel enthousiast, vooral als ze zien dat het niet persé ouderwets hoeft te zijn. Ik vind jouw creatie nu al geweldig, ben helemaal fan van het kleur!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kleur van wol heb je gekozen,jammer dat je niet komt met het gekochte garen maar gelukkig kan je bij bestellen,hopelijk van het zelfde verfbad...indien niet zie je soms kleurverschil in je wol.Ik doe dat ook wel eens graag zo wat breien maar een vest heb ik nog niet gemaakt.Ben benieuwd naar het eindresultaat en de combinatie met een kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het tussenresultaat is alvast prachtig van kleur! En breien is leuk, rondbreien nog leuker 😀.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nu, hup hup hup, naar Ravelry om je te vergapen en inspiratie op te doen. En top down te breien nooit meer panden aan elkaar te naaien. Ik vind het nog steeds zeer onhip, maar zo zalig om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat jij breit! Daar kan alleen maar mooi gerief uit voortkomen. Veel plezier nog! Ik doe ook nog wat verder aan mijn gilet die ik vorig jaar opzette, haha :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben al benieuwd naar het resultaat mét jurk :). Dat wordt sowieso een mooie combinatie... kan niet adnders

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik haak al jaren en krijg ook altijd reacties van 'JIJ??' (want als 'hippe' en 'snelle' journalist kán dat toch bijna niet!). Maar idd gehaakte of gebreide items, daar kan toch niets tegenop!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om dit te lezen! Ik zet ook mijn eerste stapjes in het 'breien met patroon' en zonder de filmpjes van Wolplein zou het zeker al niet lukken... Tussenstand hier, achterpand en voorpand, ik waag me morgen aan een mouw! Benieuwd naar je eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik brei al jaren en kan het alleen maar aanraden. Stomme reacties ga je blijven krijgen maar jouw lekker warme trui pakt niemand jou af. Een tip: ravelry.com, er is een Belgische groep en volgende week komt die toevallig samen in Gent

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er al veelbelovend mooi uit ! Ik kijk uit naar het eindresultaat. Een trui breien daar durfde ik mij nog niet aan wagen, sjaals dat lukt wel.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    www.koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De "Bernadette" heeft mij ook weer overtuigd...Hetzelfde patroon voor mijn dochter ligt hier klaar. Benieuwd hoe de maat zal uitvallen. Ik heb een beetje schrik dat het niet groot genoeg zal zijn voor mijn 9-jarige. Laat de breinaalden maar tikken !!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. superleuk! hier ook terug aan het breien geslagen, plan 1 is een sjaal met veel te kleine naalden waardoor die hopelijk klaar is voor het einde van het jaar ;-) uit hetzelfde boekje als jouw trui trouwens
    plan 2 is een trui
    ik heb gelukkig een mama die heel graag breit en naast mijn twee plannen al een trui breide dit jaar (hoe ze dat zo snel kan, dat is mij niet duidelijk :p) en aan nog één bezig is

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ziet er al een prachtige trui uit. Dat komt helemaal goed, en wat een mooi kleurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Straf hoe snel jij daarmee weg was! Schoon kleurtje ook ... Ik zit vast bij mijn Germaanse verkorte toeren. Mooie Germanist ben ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dapper! Ook ik kom niet verder dan een sjaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Superleuk! Mooi kleurtje ook!
    Ik schreef ook net een postje over breien:https://creatiefsite.wordpress.com/2015/10/18/i-3-knitting/
    Nog veel breiplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou niet weten hoe ik moet naaien, maar breien ... dat vind ik leuk! Ik ben nu bezig met een schattig wollen kleedje voor de kapoenen. Jouw creatie ziet er ook top uit. Nog even lekker verderdoen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik ben ook begonnen aan een trui en vind dat toch echt een uitdaging... en dat gaat traag, maar ik kijk zo enorm uit naar het resultaat. die van jou wordt vast en zeker heel mooi, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat gaat nogal vooruit bij jou dat breien! Helemaal fan van dit kleurtje van wol en al benieuwd naar de jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit doet mij inderdaad denken aan de tijd dat ik dit samen met mijn grootmoeder deed. Maar die periode draag ik een warm hart toe, dus... breien maar! PS: Wat een fris kleurtje.

    BeantwoordenVerwijderen

  21. Breien is terug hip, en ik wil ook terug aan beginnen.
    Mooi en dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ooooh nu wil ik ook! (ik kan alleen nog maar recht breien :-S)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!