Kijk daar! Een wandelende tomaat en een ei op pootjes.

Carnaval komt er aan.
Hoera! Zo ongeveer alle kinderen die ik ken (en dat zijn er veel want ik ben juf) houden van verkleden. Je kan het je gemakkelijk maken en kant en klare pakjes kopen in de winkel.
Maar…
Je kan ook dubbel zo hard scoren door samen aan de slag te gaan en een outfit te knutselen. 

Voor de blog Maison Slash bedacht ik deze drie verkleedpakken die je met een minimum aan handigheid toch zelf kan maken.

Ik stel jullie graag voor:

Meneer Tomaat


 Smakelijk Spiegelei



Ruwe Ridder



Ik begin met de handleiding voor het maken van een ridderpak.
Daar heb je namelijk geen naaimachine voor nodig. 
Wat dan wel?

Ziehier:



Schaar
textiellijm (te koop bij knutselwinkels of Hema)
lintmeter
papier
potlood
vilt (te koop bij knutselwinkels of veritas)
grijs fleecedeken (ikea)

*vilt en fleece rafelen niet als je die knipt. Dat is heel handig voor dit project.


STAP 1


Zoek op het net (of teken) de afbeelding van een draak, schild, kruis, leeuw en print.

Gebruik de afdruk om de vormen uit te knippen uit vilt.



STAP 2

Gebruik textiellijm om alle stukjes op elkaar vast te maken.



STAP 3

Leg het fleecedeken dubbel geplooid voor jou. Vouw daarbij over de smalste kant.
Meet op de vouw 60 cm. Dat is het stuk dat over de schouders komt te liggen.
Knip loodrecht op de vouw het deken in twee.


STAP 4
Kleef (met textiellijm) de afbeelding in vilt op de lap fleece.
Knip op 30 cm van de bovenste vouw en op 16 cm van de rand een gat door beide lagen fleece. Ik knipte een gat van 5 cm. Daar gaat de riem straks door. Doe dit zowel links als rechts.




STAP 5
Knip van de overschot van het deken een lange strook van 5 cm breed.
Stop de strook door de gaten die je net knipte.




STAP 6
Nu nog een opening voor het hoofd. Neem daarvoor een blad en vouw het twee keer dubbel, zoals een brief. Gebruik het meetlint (of een passer) om vanuit de hoek met de vouwen 9 cm aan te duiden. Door telkens op te schuiven met de lintmeter teken je een kwart cirkel.


STAP 7
Verbind de stippen met elkaar en knip uit.

Schuif de cirkel in het midden over de vouw in de fleece.


STAP 8
Knip de cirkel weg. En daar is de opening voor het hoofd.

Deze is ruim genoeg om over een winterjas te kunnen.
(Voor deze knipte ik onderaan nog kantelen.)










Eitje tomaatje
(of sinaasappel of pompoen of M&M of… alles wat rond is)



Dit heb je nodig:

·      Fleece deken, wit voor ei, rood voor tomaat (o.a. te koop bij Ikea)
·      Vilt, geel voor ei, groen voor tomaat (o.a. te koop bij Veritas)
·      Schaar
·      Textiellijm
·      Lintmeter
·      Papier en potlood
·      Stuk (1m10) flexibele buis 
(vraag eens rond en je zal versteld staan hoeveel mensen nog resten buis in huis hebben)
·      Naaimachine


STAP 1
Teken op een groot blad (bv een krant) een kwart cirkel. Begin in een hoek en meet 40 cm. Hou de lintmeter in de hoek vast, maar verschuif het andere eind steeds een stukje op en markeer telkens op 40 cm.


STAP 2

Knip dit stuk twee keer voor een halve cirkel. Leg de halve cirkel op een dubbel gevouwd dekentje. Denk er aan dat je twee cirkels nodig hebt. Knip dus niet in het midden van jouw lap. Als je zuinig knipt, kunnen er net twee cirkels uit één deken.


STAP 3
Speld de twee cirkels op elkaar, laat een stuk van zo’n 95 cm vrij. Daar komen de beentjes door.


STAP 4
Naai met de naaimachine de lappen aan elkaar. Je stikt niet de ganse cirkel, maar laat de opening waar je niet speldde.






STAP 5
Keer het geheel binnenstebuiten. De naad zit nu aan de binnenkant.
Stik nog eens door op 5 cm van de rand. (Ik stikte op 5 cm omdat mijn buis een omtrek van 8 cm had. Ik rekende wat extra om gemakkelijk de buis door te koker te kunnen schuiven. Dus: meet rond de buis die je kon vinden. Stik bij zes cm omtrek op 4 cm van de rand, stik bij 10 cm op 6 cm van de rand…


Ik kleefde een stuk tape op de naaimachine en trok een lijn op 5 cm van de naald. Die lijn helpt om telkens even ver van de rand te blijven.

STAP 6
Steek de buis door de koker.



STAP 7
Knip uit de lap vilt een cirkel om het ei compleet te maken.
Lijm vast met textiellijm.


 STAP 8
Teken midden bovenaan een horizontale lijn van 25 cm.
Knip op de lijn door de bovenste laag fleece. Dit wordt de opening om het hoofd door te steken.




Knip voor tomaat een stervorm uit groen vilt.




Wij knipten nog vertikale gaten voor de armen. Dan kan er beter met confetti gegooid worden.









Veel plezier!
En laat jullie creaties zien, hé!

Reacties

  1. Is het een Griekse ridder/adonis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Abisandra, op Apple zie ik de tekst goed, kijk jij op pc?

      Verwijderen
  2. De bieslook op zijn hoofd !!
    Hilarisch
    :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, echt super! Tof gevonden, alledrie de kostuums ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben elk jaar te lui om carnavalkleren te maken en er ligt al 3 jaar een onafgewerkt middeleeuws kleed klaar. en elk jaar komt het er maar niet van, want tja, als ik dat kleed af maak, moet ik voor de zoon ook iets maken en pffffff (mijn vlijtig liesje naam helemaal niet waardig, I know). maar met deze tips, echt, ik zie het weer zitten. Wie weet lukt het dit jaar wel. De ridder is perfect voor mijn zoon die zich niet graag verkleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zo geweldig! Wat heerlijk, met die uitleg erbij! Zo goed gedaan. En wat een tof fotomodel, zo expressief! Hij kan het wel! (En de fotograaf natuurlijk ook ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke ideeën. Zelfs ik , als gevorderde verkleedklerennaaister , kan hier nog uit leren ! Dankjewel !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supertof!!! Zot van het ei en de tomaat maar ik versta niet goed hoe het dan zit met de uiteinden van de buis? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke verkleedkleren.
    Zo slim om niet rafelende dekens als basis te nemen. Dat ga ik onthouden.
    Bedankt voor je duidelijke beschrijvingen.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!