Gratis patroon Mona rokje




Klik op de link en print de bladen op 100%.
Kleef ze aan elkaar zoals te zien op de prent hierboven.


Knip de patroondelen uit.
Naadwaarde is reeds inbegrepen.
Er is een voorpand en een rugpand.
Het voorpand komt iets dieper bovenaan.

Werk de randen af met biais. Dit hoeft geen elastische biais te zijn, maar het mag wel.
Als je werkt met rekkende stof, rek ze dan niet uit tijdens het naaien om lubberen te voorkomen.


De bovenkant laat je onafgewerkt.
Ik koos voor sweaterstof, maar je kan ook niet rekkende stof gebruiken.
Dunne katoentjes en tricots zijn af te raden.


 Leg het rugpand en het voorpand met de foute stofkanten op elkaar.
Leg het voorpand bovenaan een stukje over het rugpand.
De boorden overlappen. 
Door de kromming in de zijnaad kan je niet alles netjes spelden.
Ik stak één speldje en begon dan met stikken.


Stik met een zigzag of een siersteek de zijnaden. Zorg dat je goed hecht aan begin en einde.
Gebruik een stevige steek.
Je kan ook werken met een gewone rechte steek. Stik dan precies op het stiksel van de biais en dan een evenwijdige lijn daarnaast. 


Stik tot aan het begin van de boog onderaan of zo'n 5 cm van de onderkant. 
Goed hechten aan het einde.

Werk af met een tailleband naar keuze.
Ik maakte een strook uit dezelfde sweaterstof en stikte een elastiek in de boord.
Je kan ook werken met een brede sierelastiek of met een strook boordstof.
Kijk bij de vorige handleidingen voor tips.
Zoals bij de Oliver pants of de babylegging, maar het kan ook met deze van de rok.


Dit patroon is een gratis patroon. Het is met liefde gemaakt en gedeeld.
Je mag er zoveel rokjes mee maken voor eigen gebruik als je maar wilt. Rokjes cadeau doen is ook een geweldig idee. Maar dit patroon gebruiken in workshops of om handel mee te drijven, is dan weer niet toegelaten.
Gelieve dit te respecteren.  





Reacties

  1. Heel tof, sportief of stoer, dat is ook wat mijn dochter de laatste tijd kiest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ondervind hier aan de lijve wat die grote meisjes willen!

      Verwijderen
  2. Dankjewel Griet !! Supertof rokje, gaat hier zeker gemaakt worden voor dochterlief! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! En voor de mensen die cadeautjes naaien, met wat komt een 10 overeen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. How jong, mijn rokjes hatende 8-jarige dochter vindt dit exemplaar wel goed. Waar noteren we dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo tof!
    Sportief is niet direct de stijl van mijn dochter, maar dat komt nog wel als ze wat ouder wordt ;-)
    Wit en mint: daar kan je bij mij niet veel fout mee doen, maar dit is echt TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankuwel, Griet, voor dit geweldig leuke patroontje. Ik ging het zelf fabriceren, want deze staat ook op de to-Sew lijst, vanwege de stoere factor voor mijn kleine meid... maar kant-en-klaar is dat natuurlijk veel makkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wacht, ik ga het moeten graderen, zie ik. Maar goed, dat lukt me wel :)

      Verwijderen
  7. Fijn dat je dit gratis patroontje met ons deelt. Het ligt al geprint ondertussen en deze middag moet ik zeker een gaatje voorzien om dit rokje te maken. Het gaat hier ook in de smaak vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, Griet wat leuk. Dank voor het ontwerp en delen van dit patroon. Ga er straks aan beginnen! Super!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, Griet wat leuk. Dank voor het ontwerp en delen van dit patroon. Ga er straks aan beginnen! Super!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Supertof! Maak ik deze week nog voor Lara! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel! Dit is perfect voor mijn dochter die enkel rokjes wil aandoen. Kom binnenkort maar eens kijken op mijn blog, dan kan je het bewonderen: HTTP://www.10esewingprojects.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tof en stoer, gaat mijn dochter van 11 leuk vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Annelies Van Besien21 augustus, 2017

    Maar hoe toevallig is dit! Mijn dochtertje (10 jaar) vroeg deze week nog naar zo'n rokje... Sebiet eens ééntje blij maken ��

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw fantastisch! Super leuk patroontje! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel leuk rokje! Blij dat ik al grote kinders heb deze keer! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Keicool modelletje voor de tienerdochters! Applausje voor je ontwerp en om het met ons te delen, dankjewel Griet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel tof! Kan niet wachten tot mijn dochter er in past :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Op mijn dochter haar lijf geschreven! Bedankt voor het geweldige patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Supermooi rokje! Is maatje 12j een 152? Valt het breed?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo'n leuk modelletje. Ik vind het bijna jammer dat mijn kleine meid nog geen 10 is. :-) En wat een pracht van een tutorial weeral! Merci om te delen met ons allen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Allez, seg, kleg het patroon klaar, laat de dochter uw foto's zien en wete wa madam zegt: Oja, zo'n pet wil ik ook wel! Soit, het rokje komt er ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ok, ik ga dat voor mezelf proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, tof zo'n sportief rokje! Nu hopen dat de metemeisjes snel groeien ;-)
    Dankjewel!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ooh super, net terug de naaikriebels én toch wel net op zoek naar een tof rokje voor m'n (- o jawel - stoere) dochter dus deze komt als geroepen... Hierbij 'n dikke merci jouw richting uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo leuk, al direct stof gaan halen om voor mijn 2 kleindochters eentje te maken. Ik kan al niet wachten om er aan te beginnen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een super rokje! Ik ga het zeker eens maken voor mijn dochter. Dank je wel !
    Liefs Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wauw ... tof rokje.
    Helaas geen dochter om voor te naaien en t nichtje doet geen rokjes aan. Maar zie het wel in mijn kast hangen en mezelf er mee rond lopen. Komt deze er ook in damesmaten?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauw ... tof rokje.
    Helaas geen dochter om voor te naaien en t nichtje doet geen rokjes aan. Maar zie het wel in mijn kast hangen en mezelf er mee rond lopen. Komt deze er ook in damesmaten?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Morgennamiddag gaat de jongste dochter bij een vriendinnetje spelen en dan is het dé moment om samen met onze oudste een rokje te naaien! "Want mama....wat moet ik anders aandoen op mijn eerste schooldag?!" 😏. Haar wens was een soort van kokerrok (zoals mama) maar dan wat sportiever, speelser, voor meisjes.... Dit patroon is een geschenk uit de hemel!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. super mooi rokje! Zou dit kunnen aangepast worden naar een maatje 104, en hoe zou je dit dan doen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!