Leren naaien

Naaitechnieken

Op deze pagina verzamel ik tips die helpen bij het leren naaien.
Deze worden uitgelegd naar aanleiding van vragen van jullie. 
Zit je zelf met een vraag?
Laat hieronder een berichtje en wie weet krijg jij binnenkort een antwoord.






Omzomen van een cirkelrok of een rok met ronde vormen.

Werk de rand af met de overlock of zigzag.
Strijk met veel stoom een boordje van 1 centimeter om.
Stik op 0,8 cm door.



Omzomen van tricot

Om mooie randen te krijgen bij het omboorden van tricot heb ik deze tips:

Strijk de zoom anderhalve of twee centimeter om.
Stik met een grotere steeklengte dan gewoonlijk met en een brede tweelingnaald.
Strijk opnieuw met veel stoom.




32 opmerkingen:

Anoniem zei

Super tip! Heel simpel, maar zelf niet op gekomen en iedere keer weer een strijd bij mij.
Je blog is super Griet! groetjes van een enthousiaste fan, Monique van Lent

Gretchen zei

Wat een idee!
Ik zou graag eens deftig kunnen smocken, maar er zijn zoveel verschillende uitlegjes te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Misschien jij?

EMMA EN MONA zei

ja, dat wil ik wel eens uitleggen, maar mijn naaimachine kan dat niet. Ik moet eens een andere lenen- kopen!

EMMA EN MONA zei

:-)

Nele zei

Hoi Griet, ik wil graag een haarlintje maken voor mijn dochter. De uitleg die ik meestal vind is in het Engels. Heb jij tips voor een eenvoudige haarband? groetjes Nele

Nena zei

Hoi Griet,

Ik wil graag van een paar gewone fleece-dekentjes één groot maken (want ik ben veel te groot om onder die kleintjes te kunnen).
Weet jij hoe ik hier best aan begin?

Groetjes,

Nena

lies de graef zei

ik ben aaan wikkelkleedje an het maken voor mezelf moet ik dit enkel of dubel locken en de overslag het dubbelstuk verstevigen en met dubbele naald od nie bovestuk is in andere kleur als de rest speciaal anders te druk op boezem wil dit dit we af want ik moet kleerkasten uitmesten alle toch al twee die van de middelste jongens dochter is snel en oudste ja kop ik alleen als hij erbij is en nodig heeft en de mijn ja na 40 kgtte verliezen hangen er nu gilekes van de solden in voor de winter dat is alles de rest veel te groot en een rok la zsa ook al te groot zonde vande de stof melody miller graag please please uitleg of iemand in het antwerpse iedereen is hier zo op zichzelf of is onhandig please

EMMA EN MONA zei

Hoi Nele, Ik heb zelf twee handleidingen geschreven voor haarbanden. Kijk eens bij "Griet legt uit". Succes!


Hoi Nena,

Misschien helpt het om fleece per lopende meter te kopen in stoffenwinkels. Dan zoom je de randen zelf om of stik je er een katoentje op naar keuze en bepaal je zelf de lengte.


Nele zei

Dank je Griet! Gevonden en reeds gemaakt :-)! Ik kijk uit naar je boek.

Beth zei

Ik heb een vraagje, ik zou graag in de taille van een kleedje zo van die lussen (uit dezelfde stof als het kleedje) hebben waar je een koordje, riempje of lint kan doorsteken. Maar heb geen idee hoe ik er precies aan moet beginnen zonder alles naar de vaantjes te helpen. Kan jij dit eens uitleggen als je er een keertje tijd voor hebt?

flok zei

je ka, fleece aan de meter kopen, voor een prikje typ in op google stoffenverkoop kaapellen

Anoniem zei

heb ook een vraagje. ik wil graag aangepaste sportkleding maken voor mezelf, maar ik weet niet hoe ik zo van die sportieve strepen op de kleding moet maken zoals op de vest of de zijkanten van de broek.

Ook vind ik nergens op www. hoe je een kap voor een vest of trui moet tekenen op patroon en aan een trui/vest moet naaien. weet jij hoe ik dit best kan doen? alvast bedankt

marie zei

Hoi Griet,

ik heb nu al een paar dekentjes gemaakt, maar meestal trekt de fleece een beetje scheef... wat zijn je tips? Kan een boventransportvoet hier hulp brengen?

alvast bedankt!

Marie

Anoniem zei

Ik zou graag de kaptrui uit uw boek maken in sweaterstof.
Nu vraag ik me af of ik de binnenkant van de kap dan ook best in sweaterstof doe, of doe ik dit beter in een gewoon katoenen stofje?
De boorden zal ik met boordstof afwerken.

Alvast bedankt voor de hulp.

Anoniem zei

Hoi Hoi
Had reeds een mailtje ook gestuurd . Vroeg me af wanneer de naaiclub,... doorgaat in herzele?

Anoniem zei

wanneer is de naaiclub in herzele

emiel gaat carnavalspak maken zei

weet iemand hoe je aan een uitslag van een beren patroon komt
die je dan kan vergroten om hem vervolgens kan dragen als pak

Anoniem zei

een beginnersvraagje: ik heb net mijn eerste werkstukje achter de rug: het mooie fleecedekentje met langs de ene kant fleece en langs de andere kant katoen. Super mooi gelukt! dankjewel voor het ideetje. Nu heb ik alleen een probleem. Ik kan niet recht naaien precies. heb nooit naailes gehad, vandaar... het is precies alsof de stof met mij gaat lopen ipv andersom. bestaat hier een gouden tip voor?

bedankt!

Anoniem zei

Een beginnersvraagje...
Teken jij de naadwaarde bij op je patroon of knip je gewoon de stof wat breder dan je patroon?

Anoniem zei

Ik heb leren naaien op een blad papier en de lijntjes volgen.
Mijn dochter van 11 kan het zo ook al...

Anoniem zei

Bedankt voor de tip!
Zou het ook kunnen dat mijn voet van de naaimachine niet vast genoeg op de stof zit? Ik heb zo het gevoel dat dat veel te los zit...

Anoniem zei

hallo, ik had zin om iets te poesten :)

Flem DIY zei

hoi zelf heb ik ook een blog maar ik zit een beetje vast met ideeën om er nog eens iets op te zetten kunnen jullie mij helpen???
laat een mailtje achter op het mail adres:flem.diy@gmail.com
of neem eens een kijkje op mijn blog
http://diy-door-flem.blogspot.be/
maar niets te moeilijk
alvast bedankt

Flem DIY zei

hoi
zelf heb ik ook een blog maar nu heb ik een probleem.
ik weet niet wat ik nog kan maken maar het mag niet te moeilijk zijn.
heb je ideetjes laat gerust iets weten via mijn mail: flem.diy@gmail.com
of neem eens een kijkje op mijn blog zelf een probeer gerust iets uit
http://diy-door-flem.blogspot.be/
alvast bedankt

Nico zei

Hoi,

Ik wil met de leerlingen van mij klas binnenkort kersenpittenzakjes maken. Ik twijfel om dit met de hand of het machine te doen. Welke steek is het best om dit met de hand te doen? En de machine?
Noot: Ik heb nog nooit met zo'n machine gewerkt en moet het mezelf ook nog aanleren (die ene steek dan) om het met de kinderen te doen.

Alvast bedankt voor de reacties.
thoelennico@hotmail.com

Nico

Anoniem zei

Hallo, ik zit met een vraag. Ik moet mijn halsafstand berekenen om een shirt te kunnen maken. Hoe kan ik dat doen? Ik heb dit gevonden om die te berekenen, maar ik weet niet wat het betekent, 1/2 x 1/10 BW + 2... Help!

Anoniem zei

hoe stik ik een elastiek in of mee in de zijnaden van t-shirt
bedankt,
irmia

Tinne Van Remortel zei

Hoi,
Kan er iemand me helpen? Ik wil graag een workshop volgen om een A-lijn rokje te maken, al dan niet in een groep. Woon in regio Sint-Niklaas. Graag zo snel mogelijk want het kriebelt!

Anoniem zei

Tinne,
ik geef workshops om een rok op maat te leren tekenen. Hierna kun je vanuit dit basis patroon allerlei andere rokjes maken. ik woon wel 1. 15 uurtje bij je vandaan, in NL. Misschien is het een idee om hiervoor een dag uit te trekken met een paar vriendinnen??
Mijn emial is: modesign@zeelandnet.nl mijn tel. 0031 6 51723100

Tinne Van Remortel zei

Dank je voor je reactie. Wat is de prijs dan? groetjes

Tinne Van Remortel zei

Hoi, kan je me iets uitleggen ivm paspellint. Ik wil een rokje maken met 2 ronde zakjes op vooraan (ter versiering). Rondom wil ik graag dat paspellint aanbrengen. Ik weet hoe ik een paspellint moet aanbrengen, maar moet je dat dan eerst al aan het afgewerkt zakje rondom doen en dan het zakje er pas opstikken? Dan wordt dat zo dik precies... Bedankt!

Ine zei

Hallo Griet,

Ik zou de IPad-tas willen maken uit je boek "stof voor durf-het-zelvers". Ik veronderstel dat het bijgesloten patroontje voor een gewone IPad is. Heb je tips hoe ik het patroon best aanpas voor een IPad Mini?

Groetjes en bedankt,
Ine